Ook de Duitse autoriteiten gaan onderzoeken of Volkswagen en andere autofabrikanten in Duitsland hebben gefraudeerd met de emissies van auto's. 

Dit meldt persbureau Reuters maandag. Automakers moeten "relevante" informatie doorgeven aan de transportautoriteit. 

Afgelopen weekend werd bekend dat de Duitse autofabrikant in de Verenigde Staten heeft gesjoemeld met de uitstoot van schadelijke stoffen door dieselauto's. 

Het concern had software ontwikkeld waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen door de dieselauto's werd beperkt als de voertuigen werden gecontroleerd.

Door de software waren de auto's eigenlijk alleen relatief milieuzuinig tijdens een controle. Op de weg werd tien tot veertig procent meer uitgestoten door de betreffende auto's. 

Aandeel

Als gevolg van het schandaal gaat het aandeel Volkswagen maandag hard onderuit op de aandelenbeurs in Frankfurt.  Kort na 11.00 uur dook het aandeel ruim 20 procent in het rood. Het is de grootste koersval in bijna zeven jaar. 

De automaker liet zondag weten een onderzoek te starten naar het mogelijke gesjoemel. Verder is de verkoop van auto's met de desbetreffende motoren aan de Verenigde Staten tijdelijk stopgezet

De Amerikaanse milieudienst EPA meldde vrijdag dat 482.000 Volkswagens en Audi's terug moeten naar de garage, omdat ze niet aan de milieueisen voldoen.

Boete

Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, moet Volkswagen een boete van 33.000 euro per auto betalen. Dat bedrag kan oplopen tot circa 16 miljard euro.

Het gaat om auto's van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015, en ook een model van luxedochter Audi.

Fitch 

Kredietbeoordelaar Fitch stelt maandag ondertussen dat de rating van Volkswagen onder druk komt te staan als de crisis bij het bedrijf verergert. Op dit moment heeft Volkswagen het relatief hoge 'A' bij Fitch met een stabiel vooruitzicht. 

Fitch haalt aan dat vooral de imagoschade voor Volkswagen in de Verenigde Staten het bedrijf kan gaan tegenwerken. De financiële impact van een boete van 16 miljard euro hoeft niet meteen voor een verlaging van het kredietoordeel te zorgen. 

Volgens de kredietbeoordelaar verdient Volkswagen genoeg om de boete eventueel te betalen. Zo krijgt Volkswagen waarschijnlijk nog 5 tot 5,5 miljard euro door de verkoop van belangen in LeasePlan en Suzuki. Ook kan de Duitse onderneming de investeringen verlagen om geld vrij te maken.