Royal Delft heeft in de eerste helft van dit jaar minder pannen en ander kookgerei verkocht. Daardoor zakte de omzet met ruim 10 procent tot 10,1 miljoen euro. 

De verkoop van met name kristallen glazen en Delfts blauw aardewerk nam wel toe.

De nettowinst kwam in het eerste halfjaar uit op 78.000 euro, tegen 114.000 euro een jaar eerder. Het operationeel resultaat daalde van 295.000 naar 251.000 euro, ondanks lagere inkoop- en huisvestingskosten.

Volgens directievoorzitter Henk Schouten stond de omzet bij pannendochter BK Cookware onder druk doordat het bedrijf vorig jaar uitzonderlijk veel verkocht in de eerste jaarhelft. Dat kwam door spaaracties in supermarkten, die dit jaar uitbleven. ''De ene keer zijn het pannen, de andere keer handdoeken'', aldus de topman.

Royal Delft werd de afgelopen jaren flink geraakt door de economische malaise. In 2013 werd volgens Schouten het dieptepunt bereikt, mede doordat veel winkels toen hun voorraden afbouwden en weinig nieuwe producten bestelden. Vorig jaar gingen de zaken al ''aanzienlijk beter'', aldus de topman.

Op gang

Ook in de eerste helft van dit jaar zijn de reguliere verkopen, dus afgezien van eenmalige acties, op alle fronten blijven groeien. ''De algemene trend is dat de boel langzaam weer op gang komt'', zei Schouten.

Hij ziet geen reden om aan te nemen dat dit in de tweede jaarhelft anders zal zijn, maar waagde zich niet aan concrete voorspellingen.

Wel liet hij weten in het restant van 2015 wat druk op de winstgevendheid te voorzien als gevolg van de zwakke euro. Royal Delft koopt veel in dollars in. De stevige voorraadpositie hielp het bedrijf tot dusver de schade beperkt te houden.

De ontwikkelingen in China houdt het bedrijf nauwlettend in de gaten. Het is echter te vroeg om in te schatten welk effect de onrust op de financiële markten zal hebben op de verkopen. ''Wij houden de ogen goed open'', zei Schouten. ''Maar we kijken vooral naar de lange termijn. En dan blijft China een enorme groeimarkt.''