Waar de advertentiemarkt in grote Europese landen als Duitsland en Frankrijk aantrekt, blijft die in Nederland "uitdagend".

Dat liet mediaconcern RTL Group donderdag weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Het bedrijfsresultaat van RTL Nederland zakte van 44 miljoen naar 27 miljoen euro. De omzet nam wel licht toe tot 226 miljoen euro.

''De eerste helft van 2015 heeft ons in financieel opzicht niet gebracht wat we hadden gehoopt'', erkende directeur Bert Habets van RTL Nederland.

Behalve de zwakke reclamemarkt drukten ook investeringen in onder meer nieuwe programma's en 'video on demand' de winst. Habets benadrukte dat het bedrijf daardoor wel een sterke basis heeft voor de toekomst. RTL Nederland wacht niet af ''tot de storm gaat liggen'', aldus de topman.

Omzet

RTL Group als geheel zag de omzet in de eerste jaarhelft met een kleine 4 procent aandikken tot 2,8 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebita) ging met ruim 3 procent omhoog tot 534 miljoen euro. Onder de streep bleef 351 miljoen euro over, bijna driekwart meer dan een jaar eerder.

De sterkere resultaten zijn met name te danken aan goede prestaties in Duitsland. Daar hielp de beter lopende advertentiemarkt RTL aan een stijging van het bedrijfsresultaat met bijna 10 procent, tot een recordniveau van 343 miljoen euro.