Technisch dienstverlener Imtech is failliet verklaard door de rechtbank van Rotterdam. Het bedrijf uit Gouda maakt dat donderdag zelf bekend.

Volgens Imtech worden de onderdelen Marine en Nordic buiten de groep geplaatst met het oog op een gehele of gedeeltelijke verkoop van die divisies.

De twee onderdelen zijn onmiddellijk na het faillissement verkocht, zo laten de curatoren weten. Daardoor moeten 7.300 van de ruim 22.000 banen behouden blijven, waarvan ongeveer 1.300 in Nederland.

Imtech Nordic zal voor nu onderdeel blijven van een nieuw opgerichte besloten vennootschap. Imtech Marine wordt overgedragen aan de nieuwe eigenaren Pon Holdings en Parcom Capital, die eerder deze week hun interesse al lieten blijken. 

Door de verkoop is er weer werkkapitaal beschikbaar voor de twee divisies, zodat die kunnen blijven draaien. De curatoren proberen ook de onderdelen Traffic & Infra, Imtech Spanje, Imtech België en Imtech UK / Ierland te verkopen.

Voor de Nederlandse onderdelen van het bedrijf hebben zich inmiddels al diverse partijen gemeld, zo laten zij weten. Namen worden door hen niet genoemd. Maar eerder op de dag liet het Helmondse installatiebedrijf Kuijpers weten interesse te hebben in specifieke onderdelen van Imtech.

Ook lieten curatoren van Imtech donderdag weten dat binnen het installatiebedrijf Imtech tachtig arbeidsplaatsen verloren gaan. Het betreft hier werkmaatschappijen die deel uitmaakten van de holding, maar niet failliet zijn. 

Uitstel van betaling

Het faillissement volgt op het dinsdag aangekondigde uitstel van betaling, vaak een voorbode van een faillissement. 

Die stap volgde op de faillissementsaanvraag van Imtech Duitsland, vorige week donderdag. Imtech wist daarna definitief geen overeenkomst te sluiten over extra financiering, waardoor de aanvraag tot surseance noodzakelijk was geworden.

Het noodlijdende bedrijf slaagde er de afgelopen weken niet in om aanvullende afspraken te maken met zijn financiers. 

Consequenties

Imtech had maandag al aangegeven dat de gesprekken over een nieuwe lening van 75 miljoen euro definitief op niks waren uitgedraaid. Het installatiebedrijf liet toen weten de situatie en consequenties te evalueren en de opties te bekijken om zo veel mogelijk van de groep te behouden.

Het is het doel om zo veel mogelijk van de onderneming te behouden, aldus een verklaring. Verder werd gemeld dat de financiers van Imtech het recht zullen hebben op alle opbrengsten van de verkoop van Marine en Nordic en eventuele andere onderdelen. De aandeelhouders en Imtech zelf zullen dus geen baat hebben bij de verkopen.

Extra lening

De technisch dienstverlener probeerde een extra lening van 75 miljoen euro te krijgen bovenop de al bestaande kredietfaciliteit van 700 miljoen euro. Dat geld was nodig omdat Imtech meer tijd nodig dacht te hebben om weer winst te kunnen maken.

Imtech kwam twee jaar in de problemen toen omvangrijke fraudepraktijken in Polen en Duitsland aan het licht kwamen. Sindsdien zet het bedrijf alle zeilen bij om het tij te keren.

De koers van Imtech kelderde de afgelopen weken fors met regelmatig rond de 40 procent per dag. Het aandeel sloot woensdag op 39 cent, dat was verrassend genoeg een stijging ten opzichte van de slotkoers op dinsdag. Begin dit jaar werd een aandeel Imtech nog  verhandeld voor bijna 4 euro.

Handel stilgelegd

Donderdagochtend werd de aandelenhandel al om 9:00 uur stilgelegd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in afwachting van een persbericht van Imtech, meldde de toezichthouder.

Het aandeel Imtech zal zijn notering aan de MidKap-index op Beursplein 5 ''zeer spoedig'' kwijtraken, nu het bedrijf failliet is verklaard. Dat liet een woordvoerster van beursbedrijf Euronext weten.

De plek van Imtech op het strafbankje blijft bestaan, zodat er gewoon in kan worden gehandeld. ''Nadere mededelingen over wanneer dat zal zijn volgen binnenkort', aldus de woordvoerster.