Technisch dienstverlener Imtech heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank van Rotterdam.

Dat maakt het bedrijf dinsdag bekend. De rechtbank heeft het verzoek goedgekeurd en bewindvoerders aangesteld.

De afgelopen dagen heeft Imtech al laten weten de lastige financiële situatie waarin het bedrijf zit te evalueren en de consequenties te bekijken. Maandag werd duidelijk dat het bedrijf alle betalingen aan leveranciers en aannemers had opgeschort. De surseance van betaling volgt op het opschorten van deze betalingen.

"Het bestuur en de raad van commissarissen van Imtech hebben helaas moeten concluderen dat het onvermijdelijk is om surseance van betaling aan te vragen", aldus de verklaring. "Het is erg teleurstellend dat dit het geval is na alle moeite van de betrokkenen."

Uitstel van betaling kan de kansen optimaliseren dat behoorlijke delen van Imtech kunnen worden voortgezet, zo hoopt de onderneming.

Triest

"We hebben geen overeenkomst bereikt met financiers, ook niet over een doorstart. We hebben hard gewerkt om het verleden achter ons te laten en het bedrijf een toekomst te geven. Het is triest dat dit niet is gelukt", zei bestuursvoorzitter Gerard van de Aast later op dinsdag tijdens een persconferentie.

Van de Aast ging niet in op de vraag wie er schuldig is aan de ondergang van Imtech. ,,Het heeft geen zin om te zwartepieten. Dat is de koe in zijn kont kijken. Het is wat het is en we hadden het graag anders gezien.''

Extra lening

De mailaise rond de dienstverlener raakte vorige week in een stroomversnelling toen het concern bekend moest maken dat het niet tot een overeenkomst met financiers wist te komen over een extra lening. Imtech Duitsland zag zich hierdoor gedwongen faillissement aan te vragen.

De gesprekken die het bedrijf voerde over een extra lening van 75 miljoen euro, boven op een kredietfaciliteit van 700 miljoen euro waar al eerder overeenstemming over was, waren noodzakelijk omdat het bedrijf meer tijd nodig dacht te hebben om weer winst te gaan maken. Imtech kondigde dit eind juli aan in een tussentijds handelsbericht.

Twee jaar geleden raakte het bedrijf in de knel, nadat jarenlange fraudepraktijken in Duitsland en Polen aan het licht kwamen. Sindsdien probeert Imtech schoon schip te maken; een proces dat moeizaam verloopt.

Personeel

Bestuursvoorzitter Gerard van de Aast kon dinsdagochtend desgevraagd niets zeggen over de gevolgen voor het personeel van Imtech, of de toekomst van de bedrijfsonderdelen.

''Dat is voor de bewindvoerders'', zei hij tijdens een persconferentie. ''We zullen werkzaamheden zo goed mogelijk doorzetten. Onze mensen zijn vandaag gewoon aan het werk gegaan.''

Video: Bestuursvoorzitter Imtech reageert op aanvraag uitstel van betaling

Bod

De bewindvoerders van Imtech zeggen te hopen dat er zo snel mogelijk een goed bod wordt gedaan op het bedrijf. Daarmee moet de werkgelegenheid zo veel mogelijk in stand worden gehouden, zeiden zij dinsdag. Ook zullen de bewindvoerders in gesprek gaan met de vakbonden.

Bij Imtech werken wereldwijd 22.000 mensen. Imtech Nederland heeft ruim 2.700 medewerkers in dienst. Maar ook bij andere onderdelen zoals Imtech Traffic & Infra (hoofdkantoor in Amersfoort) en Imtech Marine (hoofdkantoor in Rotterdam) vinden veel activiteiten plaats in Nederland.

In samenwerking met het huidige bestuur en de banken, waarvan sommige behalve schuldeiser ook grootaandeelhouder zijn, hopen de bewindvoerders snel duidelijkheid te krijgen over de toekomstkansen voor de diverse onderdelen van het bedrijf.

Noord/Zuidlijn

De gemeente Amsterdam hoopt op een doorstart van technisch dienstverlener Imtech, die betrokken is bij de bouw van de Noord-Zuidlijn. Dat zei verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens dinsdag.

''Ik verwacht niet dat een faillissement nog heel lang op zich laat wachten en dan zal moeten blijken of er een doorstart komt. Aan de hand daarvan kunnen we pas bepalen wat de gevolgen zijn voor de Noord-Zuidlijn.''

Grote speler

Imtech is een grote speler. Het bedrijf vormt samen met Visser & Smit Bouw het samenwerkingsverband VIA NoordZuidlijn, dat de afbouw van de metrolijn verzorgt. Hiermee is een contract van 300 miljoen euro gemoeid, zei de wethouder. De penibele financiële situatie bij Imtech is niet nieuw voor de gemeente.

Op dit moment wordt gekeken of het werk elders kan worden ondergebracht en of bepaalde producten door anderen kunnen worden geleverd. Dat is echter nog niet zo makkelijk, weet Litjens.

''Imtech levert ook mensen die heel specialistisch werk doen, zoals de aanleg van elektra in het metronetwerk. Die zijn vrijwel nergens anders te krijgen en als zij wegvallen, levert dat problemen op.'' Hij vindt het lastig te voorspellen wat de exacte gevolgen van een faillissement zijn voor de Noord-Zuidlijn, die in 2017 Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden.

Koers

Na ruim een uur handelen noteert het aandeel Imtech dinsdag zo'n 42 procent lager op 0,25 euro. Maandag ging de koers van het aandeel Imtech op het Damrak ook al fors onderuit. Het aandeel verloor 40 procent tot 0,43 euro, nadat de onderneming vorige week al 80 procent van zijn beurswaarde had ingeleverd.

Beursbedrijf Euronext en beurswaakhond AFM lieten weten dat de handel in het aandeel Imtech dinsdag gewoon zal doorgaan.