Deutsche Telekom heeft afgelopen kwartaal geprofiteerd van de groei van het klantenbestand en de relatief zwakke euro. Dat bleek donderdag uit de cijfers die het concern openbaarde.

Deutsche Telekom zag het aantal breedbandklanten in Duitsland met 81.000 groeien en gaat voor het hele jaar uit van een aanwas van 250.000 nieuwe abonnees.

Daarnaast wil het bedrijf klanten winnen met het aanbieden van totaalpakket Magenta (telefoon, televisie en internet), dat eind vorig jaar is uitgerold in het thuisland en ook in andere Europese landen beschikbaar moet worden.

De zwakke euro en de stevige groei van het klantenbestand zorgde ook voor goede resultaten bij de Amerikaanse dochteronderneming T-Mobile US. Het bedrijf verhoogde ook hier de verwachting voor de aanwas van nieuwe klanten dit jaar, naar 3,5 tot 3,9 miljoen.

Verwachtingen

De brutowinst (ebitda) van Deutsche Telekom steeg afgelopen kwartaal met 13 procent tot ruim 5 miljard euro. De omzet ging 15,3 procent omhoog tot 17,4 miljard euro. Bij T-Mobile US dat voor 66 procent in handen is van Deutsche Telekom steeg de omzet met 13,7 procent tot 8,2 miljard dollar (7,5 miljard euro).

Voor het hele jaar herhaalde Deutsche Telekom zijn verwachtingen voor de brutowinst van 18,3 miljard euro en een vrije kasstroom van 4,3 miljard euro, waarbij wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten.