Luxottica profiteert van zwakke euro

De Italiaanse zonnebrillenfabrikant Luxottica heeft in de eerste helft van het jaar fors meer winst en omzet behaald. 

Het moederbedrijf van merken als Ray-Ban en Oakley profiteerde van sterke verkopen in de Verenigde Staten en de zwakke euro, zo werd maandag bekendgemaakt.

Ook de kwartaalomzet, in het traditioneel toch al sterke tweede kwartaal, lag volgens het bedrijf nog nooit zo hoog. Luxottica bracht in de drie maanden tot juli voor krap 2,5 miljard euro zonnebrillen aan de man.

Dat leverde het bedrijf een recordwinst van 295 miljoen euro. Exclusief wisselkoerseffecten lag de omzet van Luxottica in in het tweede kwartaal 4,9 procent hoger dan een jaar eerder.

De winst over de eerste zes maanden van het jaar ging met 29 procent omhoog tot 505 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de omzet met een vijfde steeg tot 4,7 miljard euro. De omzet in Noord-Amerika, goed voor circa 58 procent van Luxottica, steeg met ruim 29 procent naar 2,7 miljard euro. In Europa gingen de verkopen met 9 procent omhoog.

De top van het bedrijf kijkt met vertrouwen naar de tweede helft van het jaar. Het bedrijf handhaafde de verwachtingen voor het hele jaar.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Portemonnee

Portemonnee
NU.nl zet de belangrijkste wijzigingen voor je portemonnee op een rij.

NUwerk

Tip de redactie