Het Britse uitgeefconcern Pearson heeft in het eerste halfjaar minder winst gemaakt, mede door een teruglopende vraag naar schoolboeken. 

Dat bleek uit de vrijdag gepubliceerde resultaten. Donderdag werd al bekend dat Pearson zijn zakenkrant Financial Times voor 844 miljoen pond (1,2 miljard euro) verkoopt aan de Japanse mediagroep Nikkei.

Pearson heeft er onder meer last van dat zich in Zuid-Afrika minder nieuwe scholieren hebben ingeschreven. De operationele winst viel terug tot 72 miljoen pond, van 73 miljoen pond in de eerste zes maanden van vorig jaar.

De algehele verkopen stegen wel, met 5 procent tot een kleine 2,2 miljard pond. Dit kwam voornamelijk door wisselkoerseffecten. De omzetgroei was niettemin lager dan analisten gemiddeld hadden verwacht.

Pearson probeert zich de laatste tijd meer te richten op digitale activiteiten. Het concern focust daarbij op opkomende markten, nu in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk sprake is van minder gunstige marktomstandigheden. De verkoop van Financial Times past in het streven van Pearson om zijn onderwijsdivisie meer centraal te stellen.