McDonald's heeft in het tweede kwartaal de wereldwijde omzet uit restaurants die minstens een jaar zijn geopend met 0,7 procent zien dalen in vergelijking met een jaar eerder. 

Dat maakte 's werelds grootste hamburgerketen donderdag bekend.

Op de Amerikaanse thuismarkt was sprake van een vergelijkbare omzetdaling met 2 procent en in Azië, Afrika en het Midden-Oosten kromp de omzet met 4,5 procent. In Europa steeg de omzet juist met 1,2 procent, dankzij goede prestaties in Duitsland en Groot-Brittannië.

De totale omzet liet een daling zien met 10 procent tot 6,5 miljard dollar (5,9 miljard euro). Dat kwam hoofdzakelijk door negatieve wisselkoerseffecten. Exclusief die valuta-effecten zou de omzet met 1 procent zijn gestegen. De nettowinst zakte met 13 procent tot 1,2 miljard dollar.

McDonald's kondigde begin mei een omvangrijke reorganisatie aan om de verkopen op te krikken. Volgens topman Steve Easterbrook is vooruitgang geboekt sinds de aankondiging van de herstructurering en zijn de eerste tekenen van verbetering zichtbaar.

De resultaten over het afgelopen kwartaal waren volgens Easterbrook teleurstellend. Het bedrijf bedient dagelijks wereldwijd ongeveer 69 miljoen klanten in meer dan honderd landen.