Unilever ziet vraag nauwelijks toenemen

Unilever blijft kampen met moeilijke economische omstandigheden. Daardoor neemt de vraag naar voedings- en verzorgingsmiddelen wereldwijd nauwelijks toe. 

Dankzij gunstige wisselkoerseffecten ging de omzet van het concern in de eerste helft van 2015 wel stevig omhoog, maar de nettowinst zakte doordat eenmalige positieve effecten uit 2014 wegvielen.

Het moederbedrijf van merken als Ola, Dove, Axe en Lipton meldde donderdag een omzet van 27 miljard euro over de eerste helft van dit jaar.

Dat is 12 procent hoger dan een jaar eerder. Zonder wisselkoerseffecten resteerde een plus van 2,9 procent, waarbij de hoeveelheid verkochte voedings- en verzorgingsmiddelen met 1 procent steeg.

In Europa verkocht Unilever meer dan een jaar eerder. De prijzen daalden echter nog sterker, waardoor de omzet toch afnam. In Noord-Amerika namen de verkopen licht af, onder meer door stevige concurrentie. In Latijns-Amerika werden alle producten van Unilever juist beter verkocht dan in de eerste helft van 2014.

Winst

De nettowinst van Unilever zakte in de eerste zes maanden van 2015 met 11 procent, naar 2,7 miljard euro. De winstdaling ontstond doordat Unilever in de eerste helft van 2014 flinke winsten boekte op de verkoop van dochterbedrijven.

Financieel directeur Jean-Marc Huët benadrukte in een toelichting dat de onderliggende ontwikkelingen bij Unilever goed zijn. Hij wees erop dat de winst gecorrigeerd voor eenmalige factoren met 16 procent toenam. Hoewel de markten zwak zijn, gaat het met Unilever goed, stelde hij.

Huët toonde zich vooral tevreden met de resultaten van de divisie Home Care. Bij de persoonlijke verzorgingsmiddelen, zoals deodorants en shampoos zullen de zaken volgens hem in de tweede helft van dit jaar verbeteren.

Unilever verwacht in heel 2015 de verkopen iets sterker te kunnen laten groeien dan zijn concurrenten. De winstmarge zal daarbij naar verwachting een gestage groei laten zien.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Nieuwsbrief NUzakelijk

Nieuwsbrief NUzakelijk
Wil jij niets missen op ondernemersgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief, dan weet je precies wat eraan zit te komen. 

Cryptomunten

Cryptomunten
Handleiding: Zo beleg je in bitcoins en andere virtuele munten.

NUwerk

NUlokaal adverteren

Tip de redactie