ACM legt KPN boetes op van in totaal 8 miljoen euro

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN twee nieuwe boetes opgelegd van in totaal 8 miljoen euro.

Een boete van 2,7 miljoen euro die vorig najaar werd uitgedeeld werd na bezwaar van KPN verlaagd naar 600.000 euro, maakte de toezichthouder dinsdag bekend.

KPN kreeg de boetes omdat het telecomconcern concurrenten bij twee verschillende diensten zou hebben benadeeld. Het gaat daarbij om een service voor storingssignalering en een glasvezeltechniek.

Vorig jaar beboette de ACM KPN voor 2,7 miljoen euro voor een vergelijkbaar vergrijp bij de doorschakeldienst *21. Die boete bleek bij nader inzien echter aanzienlijk te hoog.

Zakelijk

De misstanden deden zich vooral voor op de zakelijke markt, in de periode van 2009 tot en met 2013. Daarbij verzaakte KPN volgens de toezichthouder zijn plicht om concurrenten die gebruikmaken van het KPN-netwerk vooraf te informeren over de diensten die het wil aanbieden aan de eigen zakelijke klanten.

De concurrentie moet door die verplichting tijdig de kans krijgen om eenzelfde aanbod aan zakelijke klanten te doen.

Vanwege misstanden in de periode 2009-2013 bij de zakelijke dienst 'ISDN Lijnbewaking' werd een boete van 6 miljoen euro opgelegd. De andere boete betrof een glasvezeltechniek waarmee beter internet en televisie kan worden aangeboden.

Verplichtingen

Die dienst werd zowel aan zakelijke klanten als op de consumentenmarkt aangeboden. Hier zou KPN van 2009 tot en met 2012 de fout in zijn gegaan, wat tot een boete van 2 miljoen euro leidde.

''Het is belangrijk dat KPN met zijn sterke marktpositie aan de verplichtingen voldoet die wij opleggen'', zei ACM-bestuurder Anita Vegter. ''Die verplichtingen moeten ervoor zorgen dat concurrenten een plek op de markt kunnen veroveren, zodat zij KPN scherp kunnen houden.''

KPN liet in een reactie weten in beroep te gaan te gaan tegen de nieuwe boetes. Ondanks de verlaging legt het bedrijf zich evenmin neer bij de boete voor de doorschakeldienst. Het bedrijf benadrukte dat er nooit sprake is geweest van opzet en dat er de afgelopen jaren veel verbeteringen zijn doorgevoerd, met het doel om incidenten zelf op te sporen, te melden en op te lossen.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Portemonnee

Portemonnee
NU.nl zet de belangrijkste wijzigingen voor je portemonnee op een rij.

NUwerk

Tip de redactie