De omzet van PepsiCo daalde in de afgelopen drie maanden met 6 procent tot 15,9 miljard dollar (14,4 miljard euro). 

Dat meldde het moederbedrijf van merken als Pepsi Cola, Lays-chips en Quaker Oats donderdag bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal.

De winst stabiliseerde op krap 2 miljard dollar. 

Dankzij positieve resultaten binnen de snackdivisie is PepsiCo wel positiever geworden over 2015. De verkoop van snacks nam met name in Noord-Amerika een vlucht. De snackdivisie was goed voor een omzetplus van 3 procent.

Verwachting 2015

Op basis van gelijke wisselkoersen zou de kwartaalwinst zijn gestegen. Het bedrijf voorziet voor heel 2015 een winst, exclusief eenmalige items, die 8 procent hoger ligt dan een jaar geleden. Eerder ging Pepsico uit van een plus van 7 procent.

Het bedrijf ligt naar eigen zeggen op koers om aan de doelstellingen van 1 miljard dollar kostenbesparingen per jaar te voldoen. Daarbij herhaalde PepsiCo de boodschap dat het dit jaar tussen de 8,5 tot 9 miljard dollar wil uitkeren aan de aandeelhouders.