De Britse warenhuisketen Marks & Spencer (M&S) verkocht in de afgelopen maanden minder kleding dan een jaar eerder, mede door een frisse meimaand. De verkoop van voedingsmiddelen nam daarentegen toe.

Dat bleek uit een handelsbericht over de dertien weken tot 27 juni die het bedrijf dinsdag naar buiten bracht.

De vergelijkbare omzet, waarbij wordt gekeken naar de inkomsten uit hetzelfde aantal winkels als een jaar eerder, daalde bij de kledingverkopen met 0,4 procent.

In mei was in het Verenigd Koninkrijk dit jaar het koudst sinds 1996, waardoor het winkelende publiek amper interesse had in de grote hoeveelheden t-shirts en korte broeken die M&S in zijn schappen had liggen. In het eerste kwartaal van dit jaar stegen de kledingverkopen nog voor het eerst sinds 2011.

De verkoop van voedingsmiddelen steeg op basis van hetzelfde aantal winkels met 0,3 procent. De Nederlandse bestuursvoorzitter Marc Bolland sprak van een zeer goede prestatie in een moeilijke markt.