Luchtvaartgroep Air France-KLM snijdt stevig in het routeaanbod als het niet lukt bij het personeel een flinke verhoging van de productiviteit af te dwingen. 

Daardoor kunnen nog meer banen op de tocht komen te staan dan nu al het geval is, schrijft de Franse krant La Tribune maandag.

Ingewijden brengen tegenover het dagblad de drastische inkrimping in herinnering die concurrent British Airways zo'n vijftien jaar geleden doorvoerde. Daar werd de capaciteit tussen 1999 en 2003 met maar liefst een vijfde teruggeschroefd om het hoofd te bieden aan financiële problemen die veel kleiner waren dan die van Air France-KLM nu.

Zowel bij Air France als bij KLM zouden verliesgevende bestemmingen worden geschrapt. Daarbij worden volgens La Tribune de intercontinentale routes, waarvan bij Air France de helft rode cijfers oplevert, niet ontzien.

Overcapaciteit

Door scherpe concurrentie en overcapaciteit op sommige routes staan de opbrengsten in de Europese luchtvaart sterk onder druk. De financiële resultaten bij Air France-KLM lopen daardoor zwaar achter op de begroting, aldus het dagblad.

Air France sprak vorige week tegen dat er plannen klaarliggen om meer dan 3000 mensen te ontslaan, zoals dagblad Le Monde had gemeld. Maar volgens de bronnen waarmee La Tribune heeft gesproken, is dat aantal zeker niet uit de lucht gegrepen en zouden het er zelfs meer kunnen worden.

Bij KLM staan volgens de krant circa duizend banen op de tocht. Het Nederlandse deel van de onderneming liet eerder al weten dat met de bonden afspraken zijn gemaakt over een vrijwillige vertrekregeling, maar hoeveel werknemers daarvan gebruik willen of kunnen maken is nog onduidelijk.