Forse omzetgroei Ahold dankzij sterke dollar

Ahold heeft de omzet in het eerste kwartaal met een kleine 15 procent zien oplopen tot 11,3 miljard euro. 

Het supermarktconcern, dat twee derde van zijn opbrengsten in de Verenigde Staten behaalt, werd met name geholpen door de sterke dollar, maakte het woensdag bekend.

Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en exclusief de verkoop van benzine kwam de omzetstijging uit op 3,1 procent. De nettowinst verviervoudigde, van 50 miljoen euro een jaar eerder naar 213 miljoen euro. Het onderliggend bedrijfsresultaat, waar eenmalige posten uit zijn gefilterd, daalde licht tot 390 miljoen euro.

''De positieve beweging in onze omzetontwikkeling stemt ons optimistisch'', zei topman Dick Boer. Ahold ligt volgens hem op koers om de verwachtingen voor heel 2015 waar te maken. Het bedrijf deed geen nadere mededelingen over de onlangs aangekondigde fusiegesprekken met het Belgische Delhaize.

Nederland

In Nederland steeg de omzet met 5,7 procent tot 3,75 miljard euro. Dat was mede te danken aan Albert Heijn, dat geslaagde promoties beloond zag worden. 's Lands grootste supermarktketen wist met spaaracties voor wijnglazen en moestuinzaadjes meer klanten naar de winkel te lokken, die met vollere tassen vertrokken.

Daardoor won Albert Heijn marktaandeel, zei Boer, zonder concrete cijfers te noemen. Ook het winkelbestand groeide. Er kwamen ten opzichte van vorig jaar zestien voormalige C1000-vestigingen bij en in België werden tien nieuwe winkels geopend. De internetverkopen namen met ruim een vijfde toe.

De onderliggende operationele marge in Nederland ging wel omlaag, van 5 procent naar 4,4 procent. Dat kwam onder meer door hogere pensioenkosten. Ook in de VS stond de winstgevendheid onder druk. Dat kwam onder meer door investeringen en prijsverlagingen.

Hamstergedrag 

Hamstergedrag in verband met de hevige sneeuwval in het noordoosten van de VS leverde extra omzet op. Daar stonden echter ook hogere kosten tegenover, bijvoorbeeld voor het sneeuwvrij houden van toegangswegen en parkeerterreinen.

Ahold deed geen nadere mededelingen over de onlangs aangekondigde fusiegesprekken met het Belgische Delhaize. Wel zei Boer dat de onderhandelingen geen invloed hebben op de bestaande groeiplannen van Albert Heijn in België.

Delhaize

Analist Jos van Beek van Theodoor Gilissen vindt de marge van Ahold tegenvallen. "Er was al voor gewaarschuwd, maar het blijft duidelijk lastig om deze te verbeteren."

Van Beek wees verder op de uitbreiding van marktaandeel in Nederland. ''Dat is positief. Maar de vraag is even ten opzichte van wie. Winnen ze ten opzichte van de discounters?'', zo vroeg hij zich af. De kenner wees ook op het ontbreken van informatie over de fusiegesprekken met Delhaize. ''Kwartaalcijfers staan natuurlijk los van andere ontwikkelingen. Maar het zou prettig zijn om te weten hoe een en ander loopt. Het is geen gemakkelijke klus namelijk''.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Portemonnee

Portemonnee
NU.nl zet de belangrijkste wijzigingen voor je portemonnee op een rij.

NUwerk

Tip de redactie