Sanoma verkoopt Belgische titels aan Persgroep

Sanoma verkoopt in België de titels Humo, Story en TeVe Blad aan De Persgroep. Dat werd dinsdag bekendgemaakt zonder het afgeven van financiële details. 

De licentie voor het maandblad Vitaya gaat ook over naar de uitgever.

Naast de titels gaan 65 medewerkers over naar De Persgroep. Sanoma gaat zich in België richten op de ''domeinen Vrouwen en Home & Deco''.

De omzet van de genoemde titels kwam vorig jaar uit op circa vijftig miljoen euro. De transactie levert een eenmalig verlies op van ongeveer dertien miljoen euro.

Toezichthouders moeten de plannen overigens nog goedkeuren.

Paper

De Persgroep presenteert daarnaast een nieuw dagelijks digitaal magazine. PAPER bundelt vanaf dinsdag de beste artikelen uit onder meer de Volkskrant, AD, Trouw, Het Parool en zeven regionale kranten.

Volgens oprichter en hoofdredacteur Barbara van Beukering houdt het nieuwe initiatief het midden tussen een tijdschrift en een krant.

De abonnees krijgen elke dag vijftien verhalen, van het belangrijkste nieuws tot columns en interviews. De redactie maakt hiervoor een selectie uit de kranten van de Persgroep Nederland en heeft daarnaast eigen columnisten en auteurs.

Van Beukering: ''Ik word gek van alle informatie die de hele dag tot me komt via social media, nieuwsbrieven, websites, blogs en pushberichten. Maar aan de andere kant wil ik wél van alles op de hoogte zijn, niks missen en overal over kunnen meepraten. Vanuit die behoefte is PAPER ontstaan."

Het digitale magazine verschijnt tegen betaling zes dagen per week om 12.00 uur, onder meer via een app.

Regiokranten

Dinsdag werd ook bekend dat Wegener, onderdeel van de Persgroep, zijn zeven regionale kranten dikker gaat maken.

Zo zal er een derde katern en op zaterdag een magazine aan de edities van Tubantia, de Stentor, de Gelderlander, PZC, BN De Stem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad worden toegevoegd.

​"​De grootste veranderingen moeten nog komen", zegt Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek van de Persgroep Nederland​.

"Die​ bestaan uit een nieuwe journalistieke aanpak die toegankelijkere, verrassendere, menselijkere en dynamischere kranten, apps en websites moet opleveren. Daarvoor schakelen we over op een andere, nieuwe manier van journalistiek nadenken, werken en organiseren, waarvan het befaamde in/uit-systeem van de Persgroep de kern vormt. Dat gaan we de komende maanden invoeren op alle redacties."

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Portemonnee

Portemonnee
NU.nl zet de belangrijkste wijzigingen voor je portemonnee op een rij.

NUwerk

Tip de redactie