T-Mobile heeft last van flinke concurrentie op de Nederlandse markt. De omzet van het telecombedrijf daalde afgelopen kwartaal met 12 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. 

Het aantal abonnees liep met 12.000 terug en de prijzen staan onder druk, meldde T-Mobile woensdag.

Het dochterbedrijf van Deutsche Telekom heeft nu 3,8 miljoen klanten. T-Mobile investeert de laatste tijd flink in de uitrol van zijn 4G-netwerk. Het bedrijf verwacht dat dit in oktober landelijk dekkend zal zijn.

Een deel van de omzetterugval is toe te schrijven aan de verkoop van budgetmerk Simpel en het beëindigen van samenwerkingsverbanden met MTV Mobile en *Bliep. Maar ook zonder deze eenmalige posten zette het bedrijf zo'n 6 procent minder om. De winstmarge in Nederland verbeterde daarbij licht.

Zwakke euro

Moederbedrijf Deutsche Telekom wist de opbrengsten afgelopen kwartaal wel te vergroten, vooral bij zijn Amerikaanse tak. Het grootste telecomconcern van Europa profiteerde van de zwakkere euro. Dankzij een verzwakking van de eenheidsmunt, met 18 procent tot een gemiddelde van 1,13 dollar, steeg de omzet met 13 procent tot ruim 16,8 miljard euro.

Het bedrijfsresultaat (ebitda) steeg op jaarbasis met 11 procent tot 4,6 miljard euro. De nettowinst van het concern daalde fors, van 1,8 miljard euro naar 787 miljoen euro. In de winst over het eerste kwartaal van 2014 zat echter een eenmalige bate uit de verkoop van het webportaal Scout24. Deutsche Telekom handhaafde de verwachting dat het bedrijfsresultaat over heel 2015 18,3 miljard euro zal bedragen.