PostNL neemt de opties voor zijn buitenlandse activiteiten onder de loep. Daarbij liggen alle mogelijkheden op tafel en kan mogelijk worden besloten bepaalde markten te verlaten. 

Dat meldde het postbedrijf woensdag bij de presentatie van de resultaten van het eerste kwartaal.

PostNL is buiten Nederland actief in Duitsland, Italië en Groot-Brittannië. De omzet van die activiteiten groeit, maar het postbedrijf wordt er ook geconfronteerd met complexe regelgeving, die het moeilijk maakt om een grotere vuist op die markten te maken. Om die reden trok vorige week de samenwerkingspartner van PostNL de stekker uit het plan om een Britse bezorgdienst op te zetten.

Bestuursvoorzitter Herna Verhagen benadrukte in een toelichting dat ''alle opties'' worden bekeken. PostNL komt rond de presentatie van de derdekwartaalcijfers met een strategische update voor het hele bedrijf, maar de uitkomsten voor de internationale activiteiten worden mogelijk eerder al bekendgemaakt.

Omzet 

PostNL haalde vorig kwartaal een omzet van 1,1 miljard euro. Dat is 2 procent meer dan een jaar eerder. De onderliggende operationele winst, na voorzieningen voor onder meer pensioenen, zakte met 11 procent naar 68 miljoen euro. De nettowinst ging met 37 procent omlaag naar 34 miljoen euro.

De lagere winst kwam vooral doordat de reorganisatie begin vorig jaar veel besparingen opleverde, terwijl de vruchten van de herstructurering nu later in het jaar worden geplukt. Volgens Verhagen voldeden de resultaten dan ook aan de verwachtingen en wordt de tweede helft van het jaar beter dan het eerste.

De omzetgroei was vorig kwartaal opnieuw te danken aan de bezorging van via internet bestelde spullen en aan de internationale activiteiten. De Nederlandse postmarkt kromp verder. Die achteruitgang werd slechts deels gecompenseerd met duurdere postzegels en bezuinigingen.

Analisten 

Analisten vonden de cijfers tegenvallen. André Mulder van Kepler Cheuvreux wees erop dat de krimp van de postmarkt vorig kwartaal weer stevig toenam, na het relatief meevallende laatste kwartaal van vorig jaar. Daarbij groeide de pakketbezorging in de eerste drie maanden van 2015 langzamer dan in de voorgaande periode en vielen de besparingen laag uit.

Zijn collega Jos Versteeg van Theodoor Gilissen noemde de resultaten zwak. Met 68 miljoen euro lag het onderliggende operationele resultaat volgens hem ''duidelijk'' onder de marktverwachting, hoewel PostNL aangaf dat resultaat wel voldeed aan de eigen verwachtingen van het bedrijf.

.