Kellogg's, fabrikant van onder meer Cornflakes en Rice Krispies, heeft in het eerste kwartaal minder winst en omzet gedraaid dan een jaar eerder.

Dat blijkt uit de cijfers die het concern dinsdag heeft gepubliceerd.

De nettowinst bedroeg 227 miljoen dollar (204 miljoen euro). Dat is bijna een halvering ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar.

Kellogg's kampte naar eigen zeggen onder meer met stijgende pensioenkosten en reorganisatiekosten. Ook werden kosten gemaakt voor de integratie van aangekochte merken als Pringles en Bisco Misr.

De omzet van Kellog's over de eerste drie maanden van 2015 daalde met 5 procent tot krap 3,6 miljard dollar. Bij gelijke wisselkoersen zou de omzet 0,3 procent lager zijn uitgevallen dan in het eerste kwartaal van 2014.

Kellog's verwacht dat de omzet dit jaar stabiliseert, op basis van gelijke wisselkoersen. Daarbij zal de operationele winst naar verwachting 2 tot 4 procent lager uitvallen dan een jaar eerder.