De Franse supermarktketen Carrefour heeft in het eerste kwartaal van 2015 fors meer omzet geboekt. Met name op de eigen thuismarkt en in Brazilië waren de resultaten positief. 

Die compenseerden zwakke prestaties in China, zo meldt het bedrijf vrijdag.

De omzet van de keten kwam over de eerste drie maanden van het jaar uit op 21 miljard euro. Daarmee lagen de verkopen 6,2 procent hoger dan een jaar eerder.

Carrefour zegt dit jaar fors te willen investeren. Het steekt 2,6 miljard euro in het moderniseren van bestaande winkels en het openen van ophaalpunten in Frankrijk, waar onlinebestellingen kunnen worden afgehaald. Daarnaast zal het drie nieuwe distributiecentra in China openen.

Competitieve marktomgeving

In Frankrijk zag Carrefour de omzet in de supers 2,1 procent stijgen, ondanks de ''competitieve" marktomgeving. In Brazilië steeg de omzet met 8,4 procent. Daarmee is het land de drijvende kracht achter de groei van het concern, zo stellen marktanalisten.

In tegenstelling tot de omzetgroei in Brazilië en Frankrijk lag de vergelijkbare omzet in China 14 procent lager dan in de eerste drie maanden van 2014, onder meer door ''zuinige consumptie" in het Aziatische land. De omzetdaling was groter dan de verwachting van analisten, die uitgingen van een gemiddelde omzetkrimp van 10 procent.