Het Duitse technologieconcern Siemens heeft een grote opdracht voor regionaal treinverkeer binnengehaald. 

Het bedrijf gaat de treinen leveren voor de zogenoemde Rhein-Ruhr-Express (RRX), een order waarmee ruim 1,7 miljard euro is gemoeid.

Het nieuwe traject moet de verkeersproblemen in Noord-Rijnland-Westfalen helpen oplossen. Nu heeft de deelstaat met ongeveer 10 miljoen inwoners te kampen met grote druk op het openbaar vervoer en het autoverkeer. De belangrijkste verbinding van RRX loopt tussen Keulen en Dortmund.

Siemens levert 82 elektrische Desiro-treinen voor het project en zal tweeëndertig jaar lang het onderhoud op zich nemen. De eerste treinen moeten eind 2018 in dienst komen. Het is de grootste opdracht op het gebied van regionaal treinverkeer in Duitsland ooit voor Siemens.

Dortmund

De opdracht is afkomstig van de gemeenten die betrokken zijn bij het spoorproject. Voor het onderhoud van de treinen bouwt Siemens een werkplaats bij Dortmund, waar ongeveer honderd nieuwe technici aan het werk zullen gaan.

De dubbeldekstreinen gaan binnen de regio rijden met snelheden tot 160 kilometer per uur. De treinen moeten volgens de planning om het kwartier gaan rijden.