Moederbedrijf Scapino zakt dieper in de rode cijfers

Winkelbedrijf Macintosh is afgelopen jaar fors dieper in de rode cijfers gedoken.

Het moederbedrijf van ketens als Scapino, Manfield en Dolcis boekte een nettoverlies van 102 miljoen euro, tegen een tekort van 12 miljoen euro in 2013. Dat maakt de onderneming donderdag bekend.

Het fors hogere nettoverlies werd veroorzaakt door fikse afschrijvingen, onder meer op Scapino en het Belgische Brantano. Macintosh kampt met een tegenvallende vraag naar schoenen.

De omzet in dat segment nam wel met 6 procent toe tot 679 miljoen euro, maar door lagere verkoopprijzen stond de winstgevendheid onder druk.

Het onderliggende bedrijfsresultaat, voor rente, belastingen en afschrijvingen (ebitda) daalde van 7,4 miljoen naar 4,9 miljoen euro.

Geen herstel

De vooruitzichten voor 2015 zijn volgens Macintosh ''positiever dan 2014''. Van overtuigend herstel van de schoenenmarkt is echter nog geen sprake.

Macintosh heeft besloten zich volledig te gaan richten op de markt voor kleding en schoenen in de Benelux. De Britse schoenenketens worden verkocht, net als Nea International, een groothandelaar in braces en inlegzolen. Het hoofdkantoor verhuist van Maastricht naar Den Bosch.

Eerder werd de klus- en woninginrichtingsketen Kwantum al in de etalage gezet. Dat onderdeel behaalde een omzet van 192 miljoen euro. Dat is ruim 5,5 procent meer dan in 2013. In tegenstelling tot de schoenen- en kledingketens wist Kwantum wel een positief bedrijfsresultaat te behalen.

Door de genoemde onderdelen af te stoten, moet geld worden vrijgemaakt om schulden af te lossen en te investeren in verdere groei in de Benelux. De maatregelen hebben wel gevolgen voor de omzet- en winstverwachtingen. Volgend jaar worden nieuwe financiële doelen vastgesteld.

Eisen

Macintosh gaat met de banken waarbij het schulden heeft om tafel om nieuwe afspraken te maken over eisen waaraan het bedrijf moet voldoen. Het gaat dan bijvoorbeeld om eisen op het gebied van winstgevendheid.

Aanleiding daartoe zijn de resultaten over 2014 en de aangekondigde herstructurering. Er wordt over het afgelopen jaar geen dividend betaald.

Analist Tom Muller van Theodor Gilissen zegt donderdag in een reactie dat Macintosh het in het afgelopen jaar redelijk goed heeft gedaan in een slechte markt.

Vertekend

De cijfers zijn volgens Muller sterk vertekend door afschrijvingen. ''Het ging eigenlijk tot september best goed'', zegt hij. ''Daarna was er een terugval doordat het echte winterweer uitbleef. Daar had de gehele markt last van. Winterlaarzen leveren meer op dan zomerschoentjes.''

Volgens de marktvorser is Macintosh redelijk goed gepositioneerd als schoenenverkoper in de Benelux. ''Maar ze moeten wel doorgaan met hun onlinestrategie'', stelt hij.

Daarbij moet het bedrijf wel de banken meekrijgen, omdat de financiële situatie lastig blijft. Muller gaat er evenwel vanuit dat dit zal lukken. ''Het wordt langzaam opbouwen in een moeizame markt', voorspelt hij.

Macintosh wil verkoop Kwantum dit jaar afronden

'Schoenenbranche niet met z'n tijd meegegaan' | 'Online niet het grootste probleem voor winkelketens'

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie