Fietsenfabrikant Accell Groupheeft in 2014 een hogere winst en omzet behaald. Het bedrijf werd geholpen door de populariteit van elektrische fietsen en de gunstige weersomstandigheden.

Dat meldt Accell vrijdag. De onderneming is bekend van merken zoals Batavus, Sparta en Koga.

De nettowinst nam met 37 procent toe naar ruim 26 miljoen euro en de omzet klom met 4 procent naar 882,4 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat ging met een vijfde omhoog tot 44,3 miljoen euro.

Volgens Accell was 2014 een prima jaar en waren vooral bij de Nederlandse en Duitse merken van het bedrijf de prestaties sterk. In vrijwel alle landen waar het bedrijf actief is, namen de omzetten toe. Alleen in Noord-Amerika bleven de resultaten achter bij de verwachtingen.

Elektrische fietsen

Accell zag in Nederland de verkoop van e-bikes met 14 procent groeien en ook in Duitsland nam de vraag naar elektrische fietsen verder toe. In totaal ging de verkoop van e-bikes met 23 procent omhoog. Inmiddels zijn elektrische fietsen goed voor 41 procent van de gehele fietsenomzet van Accell, tegen 35 procent een jaar eerder.

De Friese onderneming verkocht over heel 2014 in totaal 1,72 miljoen fietsen, tegen 1,83 miljoen in 2013. Accell verkoopt verder ook onderdelen en accessoires. De fitnessactiviteiten van het bedrijf werden vorig jaar verkocht.

Het bedrijf zegt dat op basis van de gunstige onderliggende trends voor dit jaar wordt gerekend op een verdere stijging van het resultaat en de omzet, onvoorziene omstandigheden voorbehouden. Volgens Accell wijzen de trends erop dat fietsen in de komende jaren onverminderd populair zal blijven voor mobiliteit, recreatief en sportief gebruik.

E-mountainbike

De vraag naar elektrische mountainbikes is volgens Accell zo sterk dat er bijna niet aan kan worden voldaan. Vooral in bergachtige gebieden zoals Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland neemt de verkoop van e-mountainbikes een hoge vlucht.
 
Accell-topman René Takens spreekt over een hele nieuwe tak in de fietsenwereld. ''Eerst dachten we: wat moeten we daarmee? Toen vond iedereen het maar raar", aldus Takens. "Maar er kwam heel veel aandacht voor van bijvoorbeeld vaktijdschriften en tentoonstellingen en nu is de vraag zo groot dat we er amper aan kunnen voldoen.''

De e-mountainbike werd ontwikkeld in Duitsland en bestaat pas een jaar of drie. Accell verkoopt de fietsen via zijn dochtermerken Ghost en Haibike.

Concurrentie

De e-mountainbikes hebben prijzen van meer dan 2500 euro. Accell verwacht dat de concurrentie op dit vlak zal toenemen, omdat steeds meer fietsfabrikanten willen inhaken op het succes van de e-mountainbikes. ''Daarom proberen we voor te blijven op rivalen met nieuwe producten'', aldus de topman.
 
Accell liet verder weten samen met TNO te werken aan een intelligente fiets. Die worden onder meer voorzien van camera's die via het trillen van bijvoorbeeld het handvat, het zadel of het stuur mensen waarschuwen voor naderend gevaar zoals een auto. Het bedrijf verwacht binnen twee tot drie jaar met de eerste intelligente fiets naar buiten te komen.

Rabobank

Zowel de jaarcijfers als de vooruitzichten van fietsenfabrikant Accell Group zijn zoals verwacht. Er is geen reden om de recente verwachtingen bij te stellen, stelt de Rabobank in een rapport.

Rabobank zegt wel dat de operationele marges wat lager uitvielen dan verwacht. De nettoschuld was daarbij hoger dan eerder voorspeld. De autonome groei van 8 procent noemde Rabobank ''vrij sterk". Accell kan daarbij leunen op sterke verkopen van de e-bike in Nederland en Duitsland. In de Verenigde Staten viel de verkoop wel enigszins tegen.

Rabobank hanteert een hold-advies voor Accell met een koersdoel van 15 euro. Het aandeel van de fietsenfabrikant noteerde omstreeks 9.30 uur 0,8 procent hoger op 16,74 euro.