RTL Nederland heeft naar eigen zeggen een goed jaar achter de rug, ondanks concurrentie van grote sportevenementen als het WK Voetbal en de Olympische Winterspelen die bij de publieke omroep te zien waren. 

De omzet nam met 2 procent toe tot 457 miljoen euro, meldde het bedrijf donderdag.

Met name de digitale activiteiten lieten een sterke groei zien, wat geleid heeft tot hogere inkomsten uit onlinevideo's, aldus topman Bert Habets. Ook de doorlopende investeringen in film betaalden zich volgens hem uit. Het bedrijfsresultaat was met 103 miljoen euro net zo hoog als in 2013.

Moederbedrijf RTL Group zag de omzet licht afnemen tot 5,8 miljard euro. Ook het bedrijfsresultaat daalde iets, terwijl de nettowinst met circa een kwart verminderde tot 653 miljoen euro.

RTL voorziet ook dit jaar geen verbetering, omdat de advertentiemarkt in veel Europese landen nog altijd zwak is.

Frankrijk en Hongarije

Met name in Frankrijk en Hongarije had RTL last van de slechte marktomstandigheden. Op de Hongaarse poot moest bovendien 77 miljoen euro worden afgeschreven in verband met een omstreden advertentiebelasting die dat land in augustus invoerde. Die drukt de winstvooruitzichten en daarmee de waarde van het onderdeel.

Net als het Nederlandse dochterbedrijf wist RTL wel de opbrengsten uit onlinevideo's flink op te voeren. Die waren goed voor 295 miljoen euro aan omzet, ruim een kwart meer dan in 2013.

Het mediaconcern investeerde afgelopen jaar 240 miljoen euro om zijn digitale activiteiten naar een hoger plan te tillen.