De Duitse schoenen- en kledingverkoper Zalando heeft in 2014 voor het eerst een nettowinst geboekt.

De winst kwam uit op 47 miljoen euro, dat maakt het webwinkelbedrijf donderdag bekend.

Tot dusver boekte Zalando steevast verliezen als gevolg van fikse investeringen, onder meer in een eigen distributienetwerk in Duitsland. In 2013 bedroeg het tekort onder de streep 117 miljoen euro. De omzet over 2014 bedroeg zoals eerder gemeld 2,2 miljard euro. 

Zalando wil dit jaar voortborduren op de successen die in 2014 werden behaald. Vorig jaar groeide de omzet met ruim een kwart en bleef zowel operationeel als onder de streep voor het eerst geld over.

Voor 2015 mikt Zalando op een omzetgroei tussen de 20 en 25 procent. Daarbij moet de winstgevendheid op hetzelfde peil blijven als vorig jaar.

''Zalando staat op pole position om harder te blijven groeien dan de Europese onlinemarkt voor mode'', zei bestuurder Rubin Ritter. ''Wij zullen de voet zeker niet van het gaspedaal halen, zelfs niet een klein beetje.''

Zalando maakte in oktober vorig jaar de gang naar de beurs in Frankfurt. Daarmee haalde het bedrijf ruim 600 miljoen euro op, geld dat gebruikt zal worden voor investeringen in verdere groei.