De Duitse producent van consumentenproducten Henkel heeft afgelopen jaar flink last gehad van de onrust rond Rusland en de sterke waardedaling van de roebel. 

Dat blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf woensdag heeft gepubliceerd.

Henkel, dat onder meer wasmiddelen (Persil), verzorgingsproducten (Schwarzkopf) en lijmen (Pritt, Pattex) maakt, behaalde een omzet van 16,4 miljard euro. Dat is slechts een fractie meer dan een jaar eerder. Zonder nadelige wisselkoerseffecten zouden de opbrengsten met 3,4 procent zijn toegenomen.

De situatie in Rusland leidde tot een omzetdaling voor de gehele regio Oost-Europa. Ook in Latijns-Amerika zorgden wisselkoerseffecten voor een afname.

In Noord-Amerika daalden de inkomsten eveneens, maar dat kwam vooral doordat hevige concurrentie de prijzen drukte. In West-Europa en Azië wist Henkel, ondanks economische tegenwind, meer omzet te behalen.

De nettowinst nam licht toe, tot 1,7 miljard euro. De winst voor rente en belastingen (ebit) kwam uit op 2,2 miljard euro, wat iets lager is dan in 2013. In het lopende boekjaar verwacht Henkel de omzet op eigen kracht met 3 tot 5 procent te laten groeien. Afgezien van eenmalige posten neemt ook de winstgevendheid toe, zoals dat ook in 2014 het geval was.