De Amerikaanse elektronicaketen Best Buy heeft in het gebroken boekjaar 2014/2015 een fors hogere winst geboekt dan in het voorgaande jaar.

Dat is onder meer te danken aan kostenbesparingen, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde resultaten.

De nettowinst steeg van 532 miljoen dollar in 2013/2014, tot ruim 1,2 miljard dollar in het boekjaar dat op 31 januari werd afgesloten. De omzet steeg met 1,3 procent tot 14,2 miljard dollar.

Best Buy deed vooral goede zaken dankzij een sterker dan verwachte vraag naar tv's met grote schermen en smartphones en wist daarmee zwakte in het tabletsegment ruimschoots te compenseren.

Best Buy heeft inmiddels 1 miljard dollar aan kosten bespaard onder het 'Renew Blue'-programma dat eind 2012 werd gelanceerd.

In het lopende boekjaar wil het bedrijf aan de tweede van in totaal vijf stappen van het programma beginnen. Dat moet leiden tot een verbetering van het bedrijfsresultaat met circa 400 miljoen dollar in de komende drie jaar.