Digitaal beveiliger Gemalto zet vol in op de zogeheten locatie gebasseerde advertentiemarkt. Dat maakte het bedrijf maandag bekend.

Het bedrijf voorziet voor die markt een wereldwijde groei van 1,2 miljard euro in 2013 tot circa 10,7 miljard euro in 2018.

Met de zogeheten LinqUs Mobile Engagement and Monetization is het bijvoorbeeld mogelijk om consumenten een digitale kortingsbon te sturen van een restaurant dichtbij, net op het moment dat ze de bioscoop uitlopen.

Of een coupon voor een kop koffie wanneer ze langslopen bij een koffiebar. Circa 70 exploitanten maken reeds gebruik van de LinqUs.

Volgens Gemalto optimaliseert LinqUs ook de reikwijdte en doeltreffendheid van de zogeheten permission-based mobiele marketingcampagnes.

Met die functie kunnen exploitanten via 'Smart Messages' en push-notificaties 'klik-en-koop' en 'klik-voor-waardebon'-berichten sturen aan consumenten. Dit maakt volgens Gemalto de verzending van een promotionele boodschap aan app-gebruikers mogelijk, zelfs als de app niet open staat.