Reed Elsevier neemt zijn bedrijfsstructuur op de schop en verandert de naam van de holding in RELX. Dat maakte de informatieleverancier donderdag bekend.

Het Britse Reed Elsevier PLC en het Nederlandse Reed Elsevier NV brengen al hun activiteiten en dochtermaatschappijen onder in één moedermaatschappij, die op 1 juli wordt omgedoopt in RELX Group.

Die naam, uitgesproken als rellex, vormt volgens het bedrijf een betere weerspiegeling van de eigen transformatie van een uitgever van gedrukte tijdschriften en boeken naar een digitale informatieleverancier. De onderdelen Reed, Elsevier, LexisNexis en Reed Exhibitions zijn er in samengevoegd.

De merknamen die het bedrijf hanteert veranderen overigens niet. Topman Erik Engstrom benadrukte dat de sterke merknaam van wetenschappelijk uitgever Elsevier niet verdwijnt.

Het belang van de nieuwe naam voor het overkoepelende bedrijf moet volgens hem dan ook niet worden overdreven. ''Het is geen historisch besluit. Het gaat er vooral om dat we de structuur aanzienlijk versimpelen, zodat het overzichtelijker wordt voor aandeelhouders.''

Omzet

Reed Elsevier zag de omzet vorig jaar met 1 procent groeien naar 7,2 miljard euro. De aangepaste nettowinst verbeterde met 6 procent naar 1,5 miljard euro. Het bedrijf wil dit jaar voor 500 miljoen pond aandelen inkopen en verhoogt het dividend over 2014 met 16 procent nar 0,59 euro per aandeel.

Reed Elsevier verwacht in 2015 een verdere groei van de onderliggende winst en omzet te kunnen realiseren.