Ahold heeft zijn omzet vorig kwartaal weten te verhogen. De acties die nodig waren om klanten te trekken zetten de winstmarges echter verder onder druk.

Dat blijkt donderdag uit de jaarcijfers van het supermarktconcern. Mede door het toenemende aantal promoties in Nederland en de Verenigde Staten zakte de operationele winstmarge van Ahold vorig kwartaal naar 3,7 procent, tegen 4,3 procent een jaar eerder.

Het bedrijfsresultaat nam met bijna 6 procent af tot 302 miljoen euro. De nettowinst steeg wel 2 procent, naar 219 miljoen euro. Ahold meldde vorige maand al een omzetgroei van 8 procent, tot 8,1 miljard euro, in het vierde kwartaal.

In de VS, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet haalt, worden winkels in versneld tempo aangepast in een poging meer klanten te trekken. Gestegen grondstofprijzen worden daarbij door Ahold deels voor eigen rekening genomen.

In Nederland wist marktleider Albert Heijn met een flink promotieprogramma en de opening van nieuwe winkels zijn marktaandeel op peil te houden (34,1 procent ten opzichte van 34 procent in 2013). 

Omzet

In heel 2014 steeg de omzet van Ahold met 0,5 procent naar 32,8 miljard euro. De marge zakte vorig jaar van 4,2 naar 3,9 procent. Het bedrijfsresultaat daalde met 8 procent naar 1,3 miljard euro.

Ahold boekte vorig jaar een nettowinst van 594 miljoen euro. Dat was veel minder dan de plus van 2,5 miljard euro die in 2013 werd gerealiseerd. Die grote winst was echter grotendeels te danken aan eenmalige opbrengsten uit de verkoop van bedrijfsonderdelen.