De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft volop geprofiteerd van de film The Lego Movie. Dat maakt de fabrikant van de speelgoedsteentjes woensdag bekend.

De wereldwijde verkopen stegen afgelopen jaar met 13 procent, waarbij speelgoed met figuurtjes en voertuigen uit de bioscoopfilm aanzienlijk bijdroegen aan de omzet.

Over heel 2014 kwam het verkoopcijfer uit op 28,6 miljard kroon (3,8 miljard euro). Daarbij steeg de nettowinst met 15 procent tot 7 miljard kroon.

Pastel

In de afgelopen tien jaar wist Lego het omzetcijfer jaar op jaar te verbeteren. Behalve de film blijft ook het pastel gekleurde Lego Friends, waarmee het zich specifiek op meisjes richt, een regelrechte hit.

Het gecombineerde succes zorgde ervoor dat Lego hard op weg is om Barbie-maker Mattel af te lossen als grootste speelgoedproducent ter wereld. Mattel boekte in 2014 een omzet van omgerekend 5,3 miljard euro. Dat was 7 procent minder dan een jaar eerder.

Vooruitzicht

Voor dit jaar en ook de komende jaren voorziet Lego verdere groei van de speelgoedmarkt tot circa 5 procent op jaarbasis.

Financieel directeur John Goodwin verwacht dat Lego met een kleine voorsprong op de markt zal meegroeien. Onder meer investeert het bedrijf in een Lego-fabriek in China die in 2017 operationeel moet zijn. De regio Azië is goed voor ongeveer 10 procent van de omzet van Lego.