Het bedrijfsresultaat (ebitda) van Air France-KLM in het vierde kwartaal was niet zo slecht als aangekaart bij de winstwaarschuwing in december. Maar een operationeel verlies van 169 miljoen euro valt wel op.

De markt rekende op een min van 147 miljoen euro. Dat stelt Rabobank donderdag in een analistenrapport.

De bank vervolgt met de constatering dat de nettoschuld iets slonk, maar dat het negatieve eigen vermogen (min 671 miljoen euro) er ''niet fraai'' uitziet. De luchtvaartcombinatie was volgens Rabobank voorzichtig met haar prognoses voor dit jaar.

Zo kan het voordeel van lagere brandstofkosten tenietgedaan worden door druk op de omzet bij enkele onderdelen en door valuta-effecten.

Het uitgangspunt dat de nettoschuld aan het eind van dit jaar is gedaald tot 5 miljard euro, werd door de bank verwacht. Een halfjaar geleden ging Air France-KLM nog uit van een reductie tot 4,5 miljard euro.

Uitdagend

Het luchtvaartbedrijf liet zijn winstdoelstelling voor de komende jaren los. De doelstelling van een groei van de brutowinst in de periode tot en met 2017 met 8 à 10 procent bestempelt de bank als ''uitdagend''.

Rabobank was in zijn ramingen al gedaald tot 6 procent. ''We zien geen reden om positiever te worden over het aandeel en handhaven daarom ons voorzichtige hold-advies met een koersdoel van 7 euro.''

Herstel

Zakenbank Cantor Fitzgerald zag in de vierdekwartaalcijfers juist ''enige tekenen van herstel'', met bijvoorbeeld een omzet die 1 procent hoger uitviel dan voorzien. Ook viel het operationele verlies mee. Cantor Fitzgerald heeft een hold-advies. 

Het Ierse handelshuis Goodbody vond het bedrijfsresultaat (ebitda) en de omzet wat beter dan verwacht, maar zag in de gestegen kosten een tegenvaller.

Bovendien meent Goodbody dat de prognose van Air France-KLM voor dit jaar ''vaag'' is en één van de voornaamste tegenvallers zal zijn voor beleggers. Goodbody heeft een verkoopadvies.

Air France-KLM noteerde om 9.27 uur 4,9 procent lager op 7,21 euro, terwijl de Midkap op dat moment 0,5 procent lager stond.

Air France-KLM noemt eigen winstdoelstelling te ambitieus