Air France-KLM laat zijn winstdoelstelling voor de komende jaren los.

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep dacht de brutowinst in de jaren tot en met 2017 met 8 tot 10 procent per jaar te kunnen opvoeren. Maar dat is onder de huidige marktomstandigheden te ambitieus, meldt het bedrijf donderdag.

In plaats van op winstgroei, zet Air France-KLM nu sterker in op bezuinigingen. De vliegkosten moeten de komende jaren met gemiddeld 1,5 procent per jaar omlaag.

In september werd nog uitgegaan van een besparingsdoel tussen de 1 en 1,5 procent. Een concreet besparingsbedrag werd niet genoemd.

KLM meldde eerder al dat het de komende vijf jaar 700 miljoen euro gaat bezuinigen. Topman Alexandre de Juniac bevestigde donderdag dat het besparingsbedrag bij Air France "grofweg het dubbele'' zal zijn.

Besparingen

Samenvoeging van kantoorfuncties bij Air France-KLM levert niet de kostenbesparingen op waarmee de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep de concurrentieslag gaat winnen, zegt KLM-topman Pieter Elbers.

''We moeten ons focussen op grote besparingen'', stelt Elbers. ''Door de dagelijkse operatie slimmer en handiger aan te pakken, valt veel meer winst te behalen dan door links en rechts te besparen op bijvoorbeeld het aantal juristen op het hoofdkantoor.''

Het moederbedrijf in Parijs wilde graag meer kantoorafdelingen van Amstelveen naar Parijs te halen. Maar Elbers werkt daar niet aan mee.

''Op veel terreinen werken we prima samen, en dat levert aan beide kanten zeker voordelen op, maar er zijn grenzen aan wat je centraal kunt regelen'', zegt hij. Een verdere integratie van Air France en KLM op holdingniveau vindt hij niet nodig.

Vakantiedag

De verbeteringen die KLM realiseert, moeten echter wel het eigen bedrijf ten goede komen.''We vragen veel van het personeel'', zei Elbers. ''De KLM'ers zijn zeker bereid een bijdrage te leveren, maar wel aan iets waar ze zich in herkennen.''

Vanuit het bedrijf komen ook veel ideeën. ''Zo is voorgesteld dat als iedereen één vakantiedag inlevert, we daarvan een nieuw vliegtuig kunnen kopen'', zei Elbers. Het is volgens de topman tekenend voor de ''spirit'' bij de luchtvaartmaatschappij.

Verlies

Afgelopen jaar kwam de brutowinst (ebitda) uit op 1,6 miljard euro, tegen 1,9 miljard euro in 2013. Het verlies onder de streep was met 228 miljoen euro wel flink kleiner dan een jaar eerder (1,8 miljard euro), maar destijds ontsierde een belastingtegenvaller het resultaat. De omzet daalde 2,4 procent tot 24,9 miljard euro.

Een staking van de piloten van Air France, die het operationele resultaat uiteindelijk met 425 miljoen euro drukte, zorgde voor een vertekend beeld. Daarvoor gecorrigeerd lieten de resultaten volgens het bedrijf wel een stijgende lijn zien.

Somber

De vooruitzichten zijn echter somber. De moordende concurrentie van prijsvechters en andere luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten drukt ook dit jaar de omzet. Daar staat tegenover dat brandstof flink goedkoper is, maar dat effect wordt waarschijnlijk geheel teniet gedaan door de duurdere dollar.

De zware marktomstandigheden treffen Air France-KLM vrijwel overal en een verbetering is nog niet in zicht, zegt topman Alexandre de Juniac donderdag in een toelichting.

Alleen in Noord-Amerika gaan de zaken nog relatief goed. Op de transatlantische routes profiteert Air France-KLM van de sterke marktpositie die het heeft dankzij de joint venture met Delta Air Lines. Ook het economisch herstel in de Verenigde Staten helpt mee.

Zwak

In Europa blijft het economisch herstel evenwel zwak. Ook in andere werelddelen drukken uiteenlopende problemen de vraag. In combinatie met de groeiende concurrentie zet dat de ticketprijzen onder druk. De Juniac ziet die situatie niet op korte termijn verbeteren. De komende twee jaar houdt het bedrijf er last van, verwacht hij

In Latijns-Amerika speelt de afnemende groei Air France-KLM parten. Vooral in Brazilië is dat het geval. Air France kampt bovendien met zeer slechte marktomstandigheden in Venezuela. Met name KLM heeft veel last van de concurrentie van partijen als Emirates, Qatar Airways en Turkish Airlines op routes naar het Verre Oosten.

In Afrika had de uitbraak van ebola grote gevolgen voor de vraag naar vliegreizen. Daar kwam in de tweede jaarhelft ook de scherpe daling van de olieprijs bij. Die is gunstig voor de brandstofrekening, maar kost aan de andere kant omzet omdat Air France-KLM veel klanten heeft in de Nigeriaanse oliebranche.

Voorzichtig

Concrete voorspellingen voor 2015 doet Air France-KLM niet. De doelen die het bedrijf vooraf stelde voor 2014, moesten tot drie keer toe neerwaarts worden bijgesteld. ''Voorzichtig'' was het sleutelwoord in de toelichting die topman Alexandre de Juniac gaf op de cijfers en prognoses voor 2015.

Air France-KLM schroeft zijn investeringen in zowel 2015 als 2016 met 300 miljoen euro omlaag. De nettoschuld, die afgelopen jaar als gevolg van de staking in Frankrijk is toegenomen, moet eind 2015 zijn afgebouwd tot 5 miljard euro. Een halfjaar geleden ging het bedrijf nog uit van een afname tot 4,5 miljard euro.

Analisten zien forse tegenwind bij Air France-KLM'Kabinet moet gouden aandeel in KLM overwegen' | Wat u moet weten over bezuinigingen bij KLM