Tomtom verwacht dit jaar weer te groeien

Tomtom heeft de omzet afgelopen jaar nog iets zien afnemen, maar gaat voor dit jaar weer uit van groei. 

Dat maakte de Amsterdamse navigatiespecialist donderdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.

In het vierde kwartaal behaalde Tomtom een omzet van 258 miljoen euro. Daarmee kwamen de opbrengsten over heel 2014 op 950 miljoen euro, 1 procent minder dan een jaar eerder. Voor 2015 gaat het bedrijf uit van een omzet rond de 1 miljard euro. Dat zou de eerste groei op jaarbasis betekenen sinds 2010.

Tomtom verwacht meer inkomsten in nagenoeg alle segmenten, zei topman Harold Goddijn in een toelichting. Bij de consumententak zal de toenemende verkoop van sporthorloges dit jaar voor het eerst de gestaag dalende vraag naar navigatiekastjes compenseren.

Nettowinst 

Vorig jaar leverden de horloges 50 miljoen euro omzet op, bijna driekwart meer dan in 2013. Dat bedrag zal dit jaar verdubbelen, zei Goddijn.

Tomtom boekte een nettowinst van 0,5 miljoen euro in het vierde kwartaal, twee derde minder dan een jaar eerder. Over het hele jaar viel de winst wel hoger uit: 22,7 miljoen euro tegen 20,1 miljoen euro in 2013. De brutomarge verbeterde over heel 2014 van 54 naar 55 procent. In het vierde kwartaal was evenwel sprake van een daling, met name door wisselkoerseffecten.

Valutaschommelingen zullen ook dit jaar de marge beïnvloeden, zei financieel directeur Marina Wyatt. Mede daardoor daalt de winst per aandeel naar verwachting van 0,27 naar 0,20 euro.

Het bedrijf maakte verder bekend dat autofabrikant Volkswagen, behalve digitale kaarten, ook verkeersinformatiediensten van Tomtom gaat afnemen.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie