Heineken verwacht iets zwakkere verkoopgroei

De verkoop van Heineken neemt dit jaar minder sterk toe dan afgelopen jaar, omdat het bedrijf in 2014 onder meer profiteerde van het WK voetbal in Brazilië. 

Dat liet Heineken woensdag weten bij de publicatie van de cijfers. Het wereldwijd verkochte biervolume van Heineken bedroeg vorig jaar ruim 181 miljoen hectoliter, tegen meer dan 178 miljoen hectoliter een jaar eerder.

In alle regio's met uitzondering van Centraal- en Oost-Europa nam het volume toe. Heineken verkocht meer bier in opkomende markten en profiteerde van de populariteit van nieuwe producten zoals Amstel Radler. Het verkoopvolume van het hoofdmerk Heineken steeg met 5,1 procent, met groei in alle regio's.

Financieel directeur René Hooft Graafland zei in een toelichting dat de groei dit jaar iets zwakker zal zijn. De aanhoudende groei in opkomende markten kan een zwakke vraag in ontwikkelde markten opvangen, aldus Heineken. De marktomstandigheden blijven uitdagend, meldde het bedrijf.

Nigeria

Heineken heeft ook te maken met onzekerheid op de belangrijke Nigeriaanse markt. De economie van Nigeria dreigt last te krijgen van de sterk gedaalde olieprijs. Hooft Graafland verklaarde echter dat Nigeria het nog steeds goed doet en dat de verkoop en winst op die markt stijgen. Ook op de Russische markt neemt de winst toe, ondanks een lagere verkoop, aldus de financieel directeur.

De aangepaste nettowinst van Heineken kwam vorig jaar 11 procent hoger uit op bijna 1,76 miljard euro, wat beter is dan verwacht. De omzet bleef vrijwel onveranderd op 21,2 miljard euro. Exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen was sprake van een omzetgroei met 3,3 procent.

Radler

Heineken verkocht meer bier in opkomende markten en profiteerde van de populariteit van nieuwe producten zoals Amstel Radler. Het verkoopvolume van die premiumproducten steeg met 5,1 procent, met groei in alle regio's.

De brouwer verwacht dat de uitdagende marktomstandigheden in 2015 aanhouden. De verkoop zal minder sterk toenemen dan vorig jaar. Het bedrijf denkt wel dat de omzet en winst dit jaar verder verbeteren.

Doelstelling 

Het concern hield vast aan zijn doelstelling om de operationele winstmarge op de middellange termijn jaarlijks met circa veertig basispunten te verbeteren. Vorig jaar ging die marge met negentig basispunten vooruit. Voor 2015 vreest Heineken echter dat de doelstelling dit jaar niet gehaald wordt, vooral vanwege de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsonderdeel Empaque.

Heineken liet verder weten een groter deel van de winst te zullen uitkeren aan de aandeelhouders in de vorm van dividend. De uitkeringsratio wordt vergroot van 30 à 35 procent tot 30 à 40 procent van de jaarlijkse nettowinst. Over 2014 wordt een dividend voorgesteld van 1,10 euro per aandeel, tegen 0,89 euro in 2013.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie