Niet alleen KLM, maar ook Air France neemt pijnlijke maatregelen om de resultaten te verbeteren. 

Dat schrijft Frédéric Gagey, topman van de Franse poot van Air France-KLM, in een vrijdag geplaatst opiniestuk in Het Financieele Dagblad. Hij reageert op de volgens hem onjuiste beeldvorming over het bedrijf in Nederlandse media.

''Air France is geen bodemloze put'', benadrukt Gagey. Hij stelde dat het operationeel resultaat de afgelopen drie jaar met 400 miljoen euro is verbeterd.

Zonder de verlammende pilotenstaking afgelopen september zou het in 2014 zelfs positief zijn geweest. Na afronding van het besparingsprogramma dat begin 2012 werd ingezet, zullen bijna 8000 banen verdwenen zijn bij Air France.

Brede erkenning

''Er is in Nederland brede erkenning voor de vooruitgang die KLM heeft geboekt'', stelt Gagey. ''Zulke erkenning krijgt Air France momenteel niet. De perceptie lijkt te heersen dat KLM alle offers brengt, terwijl Air France stilzit.''

Waar KLM in november al bekendmaakte dat het de kosten de komende vijf jaar met nog eens 700 miljoen euro wil terugdringen, heeft Air France nog geen nieuw besparingsdoel naar buiten gebracht. Dat betekent volgens Gagey niet dat de Fransen niets doen. ''Kostenbesparingen en onderhandelingen bij Air France beginnen vanaf april omdat de verkiezingen van een nieuwe Franse ondernemingsraad in maart plaatsvinden'', schrijft hij.

Volgens Gagey, die van 2004 tot 2012 financieel directeur was bij KLM, staat het ''buiten kijf'' dat ook Air France zijn steentje zal bijdragen aan de verbetering van de concurrentiepositie van de luchtvaartgroep. Net als bij de vorige herstructurering zullen de bezuinigingen ''in verhouding zijn met de omvang van Air France binnen Air France-KLM'', belooft hij.