Ryanair heeft in januari, doorgaans bepaald niet de sterkste maand in de luchtvaartbranche, een kleine zes miljoen passagiers vervoerd. 

Dat is een stijging van 30 procent ten opzichte van januari 2013. Dankzij de forse aanwas zaten de vliegtuigen van de Ierse prijsvechter voor 83 procent vol, tegen 71 procent een jaar eerder.

Marketingdirecteur Kenny Jacobs schreef de sterke groei woensdag toe aan de forse verlaging van de ticketprijzen die het bedrijf de afgelopen tijd heeft doorgevoerd. Ryanair merkt bovendien duidelijk aan de boekingen dat het aanbod aan nieuwe bestemmingen deze winter aanslaat bij de reiziger, aldus de bestuurder.

In november en december zag Ryanair de passagiersaantallen al met 20 procent of meer toenemen. Dankzij de nog sterkere toename in januari heeft het bedrijf in die maand bijna net zo veel tickets verkocht als in december. Normaal gesproken zakt de reislust bij consumenten in de eerste maanden van het jaar.

Over het gehele kalenderjaar 2014 vervoerde Ryanair ruim 86 miljoen reizigers, 6 procent meer dan in 2013. Over tien jaar wil de luchtvaartmaatschappij dat aantal hebben opgevoerd tot 150 miljoen per jaar.