De Franse producent van luxegoederen LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) heeft zijn verkopen vorig jaar weten op te voeren naar nieuwe recordniveaus.

De populariteit van de kleding, tassen, parfums, horloges en juwelen van het concern compenseerden de afname van de drankverkoop.

LVMH meldde dinsdag een omzet van 30,6 miljard euro over 2014. Dat is 6 procent meer dan een jaar eerder. De operationele winst die hieraan werd overgehouden, zakte wel met 5 procent, naar 5,7 miljard euro. De totale nettowinst liep met bijna twee derde op tot 5,6 miljard euro.

De drankverkoop van LVMH staat al lange tijd onder druk door de strengere anticorruptieregels in China, waardoor dure cadeaus als cognac en champagne daar uit de gratie zijn. De verkopen van alle andere onderdelen van het concern namen vorig jaar echter toe.

LVMH haalt een derde van zijn omzet uit de divisie mode en lederwaren, waar de opbrengsten vorig jaar met 10 procent groeiden. De omzet van parfum en cosmetica groeide met 5 procent, terwijl de verkopen van horloges en juwelen met 3 procent toenamen.

De opbrengsten uit de verkoop van wijn en andere dranken krompen met 5 procent.