Air France wil nog eens circa achthonderd banen schrappen via een vrijwillige vertrekregeling voor grond- en cabinepersoneel.

Daarnaast worden plannen voor uitbreiding van de vloot en capaciteit neerwaarts herzien. Dat maakte de Franse zustermaatschappij van KLM donderdag bekend.

Op welke termijn Air France de extra reorganisatie denkt te kunnen afronden, kon een woordvoerster desgevraagd nog niet zeggen. Daarover moet eerst worden overlegd met de vakbonden, zei zij.

De maatregelen worden genomen in het kader van de afronding van het in 2012 aangekondigde kostenbesparingsprogramma Transform 2015, en als antwoord op de verslechtering van de marktcondities in de afgelopen maanden. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan een nieuw programma (Perform 2020) om de concurrentiepositie te verbeteren.

Bij de presentatie van de jaarcijfers volgende maand komt Air France-KLM met meer informatie over dat nieuwe besparingsplan. De topmannen Alexandre de Juniac van Air France-KLM en Frédéric Gagey van Air France zeiden vorige week in een gesprek met Nederlandse media dat de laatste details nog worden uitgewerkt.

Bezuinigen

Net als KLM moet Air France de kosten verder verlagen. In tegenstelling tot de Nederlandse zustermaatschappij, die de komende vijf jaar 700 miljoen euro moet bezuinigen, heeft het bedrijf echter nog geen concreet besparingsdoel genoemd. Voor de hele groep zingt een totaalbedrag van 2 miljard euro rond. De Juniac wilde dat bevestigen noch ontkennen.

Volgens de topman is zorgvuldigheid geboden, ook omdat Air France nog bezig is de vorige herstructurering te voltooien. Die heeft tot dusver al zo'n 8000 banen gekost, overigens zonder dat daarbij gedwongen ontslagen zijn gevallen.

Nieuwe ingrepen zijn noodzakelijk omdat de marktomstandigheden de afgelopen tijd aanzienlijk zijn verslechterd. Air France-KLM is er vorig jaar als gevolg van de verhevigde concurrentie, maar ook door een verlammende staking van de Franse piloten in september vrijwel zeker weer niet in geslaagd uit de rode cijfers te komen.