Automaker Opel kan terugkijken op een sterk jaar in Europa. Zowel de verkopen als het marktaandeel namen toe in vergelijking met een jaar eerder.

Dat maakte de Duitse autofabrikant donderdag bekend. Ook in Nederland zag Opel het marktaandeel groeien.

Volgens een eerste prognose bracht het concern in 2014 krap 1,1 miljoen auto's aan de man in Europa. Dat was 3 procent meer dan in 2013. Het marktaandeel steeg daarbij licht naar 5,74 procent. In Nederland ging het marktaandeel afgelopen jaar met 0,3 procentpunt omhoog naar 6,2 procent.

Volgens het bedrijf drukte vooral de dalende verkoop in Rusland het resultaat van het concern. ''Dat we er toch in slaagden onze omzet te verhogen op Europees niveau, stemt ons optimistisch voor dit jaar", aldus Opel. De autofabrikant mikt tegen 2022 op een Europees marktaandeel van 8 procent.

Porsche

Ook Porsche zag de verkopen in Nederland toenemen. Afgelopen jaar werden 1007 auto's van het Duitse luxemerk op kenteken gezet, terwijl in 2013 849 auto's werden afgeleverd.

Sowieso was 2014 een goed jaar voor Porsche. Wereldwijd stegen de verkopen met 17 procent in vergelijking met 2013. Dat komt neer op 189.500 auto's.

De Verenigde Staten en China waren de belangrijkste verkoopregio's voor Porsche. In China zag de Duitse automaker de verkoop met een kwart toenemen. Op thuismarkt Duitsland boekte het bedrijf naar eigen zeggen een jaarrecord met bijna 24.000 verkochte auto's.