Unilever brengt zijn activiteiten op het gebied van smeerbare producten ('spreads') in Europa en de Verenigde Staten onder in een aparte divisie. 

Dat meldde financieel directeur Jean-Marc Huët donderdag bij een bijeenkomst voor investeerders.

De margarines en andere smeersels worden ondergebracht in het nieuwe onderdeel Baking, Cooking & Spreading.

De producten vormen een belangrijk onderdeel van de portfolio van Unilever, stelde Huët. De groei van de spreads is echter beperkt en zet volgens hem een rem op de prestaties van de gehele Food-divisie van Unilever.

De nieuwe divisie moet zorgen voor een betere focus en voor snellere besluitvorming. Zo moet het mogelijk worden ''radicale beslissingen'' te nemen, als die noodzakelijk zijn.

Vastbesloten

De afsplitsing van de producten, die goed zijn voor ruim een kwart van de totale omzet van Unilever uit voedingsmiddelen, weerspiegelt volgens Huët het feit dat Unilever ''vastbesloten is te doen wat goed is voor de divisie''.

Huët gaf verder aan dat Unilever de winstmarges bij de verzorgingsmiddelen (Home Care) wil verdubbelen. Hij noemde 2014 een moeilijk jaar voor Unilever.

Het bedrijf kampte met teruglopende resultaten in belangrijke opkomende markten, terwijl de omstandigheden in de VS en Europa moeilijk bleven. Daarnaast werden diverse innovaties volgens hem minder goed ontvangen dan mogelijk was geweest.

Lang wachten

Het besluit van Unilever om de margarines en andere smeersels aan te pakken is goed, maar heeft lang op zich laten wachten. Dat stelde analist Andrew Wood van Sanford Bernstein donderdag.

Spreads zijn ''duidelijk geen kernonderdeel meer van de toekomst van Unilever'', stelde Wood. ''Dat is goed nieuws.'' De analist zou graag zien dat Unilever de spreads toch van de hand doet.