ING schrapt de komende drie jaar 1.700 interne en 1.075 externe voltijdfuncties in Nederland, omdat de financiële instelling haar bankactiviteiten verder gaat digitaliseren.

Dat maakt ING dinsdag bekend. De banen zullen vooral verdwijnen in het hoofdkantoor van de consumentenbank, op de administratieve afdelingen, in callcenters en op IT-afdelingen.

ING gebruikt nu nog verschillende systemen voor de mobiele app, de website, het callcenter en de kantoren. Die systemen worden samengevoegd, waardoor er minder personeel nodig is. ''Er zal sprake zijn van een heel beperkt natuurlijk verloop'', aldus een woordvoerster.

ING trekt 200 miljoen euro uit om zijn IT-systeem verder te automatiseren. In verband met het banenverlies wordt in het vierde kwartaal van dit jaar een voorziening voor belastingen getroffen van 320 miljoen euro.

Kostenbesparing

De ingreep moet volgens ING leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van 270 miljoen euro vanaf 2018.

De maatregelen volgen op eerdere initiatieven uit 2011 en 2012. In de afgelopen jaren verdwenen al duizenden banen bij het financiële concern. Op dit moment werken er bij ING in Nederland zo'n 16.000 mensen, wereldwijd zijn dat er 53.000. Voor ING werken nu 3800 'externen'.

ING-topman Ralph Hamers zegt dat het bedrijf zijn uiterste best zal doen om de betrokken werknemers te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan.

Kantoren

Het aantal kantoren zal ongeveer gelijk blijven. ING heeft in Nederland 261 kantoren. Hoewel er wel een aantal vestigingen de komende jaren dicht kan gaan, heeft ING volgens Hamers geen plannen om veel kantoren te sluiten.

''Hun rol zal meer adviserend worden en blijft belangrijk'', aldus de topman. ABN AMRO kondigde onlangs nog aan ongeveer honderd bankkantoren te sluiten.

Geschokt

Vakbond De Unie is geschokt over het banenverlies. Ook CNV zei onaangenaam verrast te zijn De Unie begrijpt dat het steeds meer via internet of mobiel bankieren gevolgen heeft voor de werkgelegenheid bij ING. ''Maar de aantallen die nu gepresenteerd worden, zijn schokkend", aldus de bond.

Volgens CNV is de reorganisatie onverwachts in een stroomversnelling gekomen, omdat drie jaar geleden is afgesproken dat ING meer stapsgewijs naar een nieuwe organisatie moest toegroeien. ''Die afspraak komt nu in een wrang daglicht te staan", aldus CNV Dienstenbond.

De bond constateerde drie jaar geleden al, tijdens de onderhandelingen over het sociaal plan en de cao, dat de automatisering binnen banken en de voortrazende digitalisering van betalingsverkeer een wissel zou gaan trekken op het personeelsbestand.

''Bij een stapsgewijze reorganisatie zouden medewerkers in de gelegenheid zijn zich voor te bereiden op een nieuwe functie binnen of buiten de bank", aldus CNV. ''Maar terwijl de gesprekken hierover nog lopen, besluit ING een stroomversnelling in te gaan. Dat is erg teleurstellend."

Station

Gerard van Hees, bestuurder van FNV Finance, wil niet gelijk naar gedwongen ontslagen kijken, maar hoopt dat deze ontslagronde het laatste station is. "Zo werken er genoeg mensen niet 36 uur maar in onderling overleg 40 uur. In de bedreigde functies komt dat nu toch anders te liggen."

Van Hees roept verder op om mensen op of om te scholen omdat de digitalisering ook voor nieuwe functies en rollen zorgt. 

Toekomst

ING zet met de integratie van de IT-activiteiten volgens Rabobank-analist Cor Klus een goede stap voorwaarts, ook al ''kost dat geld en helaas ook banen''. 

Volgens Kluis is ING klaar voor deze volgende stap, onder meer nu de bank de staatssteun heeft terugbetaald en er verder geen afleiding is.

''Door de reorganisatie wordt de bank klaargemaakt voor de toekomst", zo oordeelde hij. ''De service zal beter worden en ook het aantal storingen bij het internetbankieren zal verminderen. Dat is goed voor de kosten en goed voor klanten."

Internetbankieren kost sector duizenden banen