De non-foodverkopen van de Britse warenhuisketen Marks & Spencer blijven teruglopen. Afgelopen kwartaal boekte het concern van de Nederlandse topman Mark Bolland in dit segment de 13de omzetdaling op rij.

M&S moet het de laatste tijd vooral hebben van etenswaren. Ook op het gebied van dameskleding wordt lichte groei behaald. In het eerste half jaar van het lopende boekjaar dat eindigt in maart, bedroegen de totale verkopen 4,9 miljard pond. Dat is 1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

Topman Bolland zei woensdag tevreden te zijn over de vooruitgang die het bedrijf boekt. Hij wijst erop dat de onderliggende winst voor het eerst in tijden licht is gegroeid. De nettowinst daalde in het eerste half jaar wel, van 241,9 miljard pond naar 225,6 miljard.

De warenhuisketen kampt al enige tijd met moeilijke marktomstandigheden. Vooral in september vielen de verkopen tegen, als gevolg van het relatief warme weer voor de tijd van het jaar.

Onder leiding van Bolland, die in 2010 aantrad als topman, heeft M&S al ruim 2,3 miljard pond geïnvesteerd om de warenhuisketen op te frissen en de verkopen aan te jagen. Er is onder meer veel geld gestoken in de website en in marketing. Het nieuwe kledingteam dat Bolland in 2012 opzette is er alleen nog niet in geslaagd om de verkopen op dit vlak naar een hoger plan te tillen.