Het Amerikaanse autobedrijf Chrysler heeft in oktober 22 procent meer auto's verkocht in de Verenigde Staten dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de verkoopcijfers die maandag naar buiten werden gebracht.

Daarmee deed Chrysler het beter dan verwacht. Analisten rekenden in doorsnee op een verkoopgroei met 20 procent.

Vooral dochtermerk Jeep deed het goed met een verkoopstijging van 52 procent, maar ook de pick-ups van Ram waren gewild met een plus van 33 procent. Chrysler is onderdeel van het Italiaans-Amerikaanse concern Fiat Chrysler.

Ook Ford en de Japanse autoconcerns Nissan en Honda hebben vorige maand meer auto's aan de man weten te brengen in de VS, geholpen door een hogere vraag naar compacte terreinwagens.

Bij Nissan steeg de verkoop met 13,3 procent, terwijl bij Honda de verkoop met 5,8 procent omhoogging. Door de gedaalde brandstofprijzen zijn Amerikaanse consumenten meer bereid compacte terreinwagens te kopen.

SUV's

Ford verkocht ruim 10 procent meer SUV's dan een jaar eerder, terwijl de verkoop van kleinere auto's en trucks licht daalde.

Het bedrijf gooide vooral hoge ogen met de kleine SUV 'Escape', waarvan er 12 procent meer verkocht werden. In absolute aantallen, 24.919 stuks, was het de beste oktobermaand voor het model ooit.

Marktleider

Marktleider General Motors viel eigenlijk als enige uit de toon met een verkooptoename van slechts 0,2 procent. Het concern heeft nog altijd last van een enorme terugroepactie die eerder dit jaar werd aangekondigd. Het ging om potentiële problemen met airbags, versnellingsbakken en ontstekingsmechanismen.

Analisten verwachten dat de gehele automarkt in de VS in oktober met bijna 6 procent is gegroeid. Heel 2014 wordt naar verwachting het beste jaar voor de Amerikaanse autoverkopen sinds 2006.