Het vervoer van luchtvracht heeft in september een vlucht genomen in vergelijking met een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers die de internationale luchtvaartorganisatie IATA maandag bekendmaakt.

De vraag naar vrachtvervoer door de lucht nam in september met 5,2 procent toe op jaarbasis. Over heel 2014 tot en met september steeg het volume met 4,4 procent.

De beschikbare capaciteit bij luchtvaartmaatschappijen voor goederenvervoer was in september 3,8 procent groter dan een jaar eerder.

Toch kampt de sector nog altijd met enorme overcapaciteit. Gemiddeld genomen zaten vrachttoestellen in september maar voor 45,5 procent vol.

Azië

Met name in Azië groeide het vrachtvolume in vergelijking met een jaar eerder. Onder meer dankzij het transport van de nieuwe iPhones steeg het volume met 5,7 procent.
 
De Europese vervoerscijfers waren minder rooskleurig. Door de sancties tegen Rusland en de zwakke economische groei in de eurozone daalde het vrachtvolume met 1,6 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Wisselend

IATA sprak van wisselende geluiden. De groei in Azië noemde de organisatie positief. Het continent is goed voor 40 procent van alle luchtvrachtvervoer. De dalende volumes in Europa bestempelde de organisatie als zorgwekkend en een teken dat het economisch herstel nog broos is.

''Daarmee zijn er nog behoorlijk wat hobbels op de weg voor luchtvrachtvervoer", aldus topman Tony Tyler van IATA.

Inefficiënt

Volgens verladersorganisatie EVO wordt het inefficiënt benutten van de capaciteit van vrachtvliegtuigen voor een groot deel veroorzaakt door inefficiëntie bij het toekennen van landingsrechten.

Als dat wordt verbeterd kan de totale vloot beter worden ingezet. EVO is belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven in Nederland. De oranisatie drong er eerder dit jaar bij de Tweede Kamer op aan de landingsrechten op Schiphol te liberaliseren.