De Franse drankenproducent Pernod Ricard houdt last van een dalende vraag naar sterke drank uit China. De inkomsten uit die markt daalden in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 9 procent. 

Dit maakte de distillateur, bekend van onder meer Jameson-whiskey, Martell-cognac en Absolut-wodka, donderdag bekend.

De winstgroei voor rente en belasting in heel het boekjaar, eindigend in juni 2015, komt naar verwachting uit tussen de 1 en 3 procent. Dat is lager dan schattingen van analisten, die uitgingen van een groei voor het hele jaar van ruim 4 procent.

Pernod Ricard zei dat het tweede kwartaal negatief zal worden beïnvloed door het latere Chinese Nieuwjaar dat plaatsvindt in februari volgend jaar, terwijl dat dit jaar in januari was. Dat zal de verkopen in die periode verschuiven naar het derde kwartaal.

Campagne

Verder speelde de campagne van de Chinese overheid tegen buitensporige uitgaven van ambtenaren een rol. Dat heeft ook de resultaten van de Franse cognacmaker Remy Cointreau en de Britse distilleerder Diageo beïnvloed.

Vorige week maakte Diageo bekend dat de verkopen in Azië 7,4 procent lager waren, vooral door een daling van 20 procent in China. Pernod krijgt ongeveer 10 procent van zijn inkomsten uit China.

Pernod Ricard zag zijn totale verkopen stijgen met 2 procent. ,,De belangrijkste boodschap is dat we terugkeren naar groei'', zei topman Pierre Pringuet in een toelichting. Volgens hem zijn de activiteiten in India ,,erg sterk'' en op de Chinese markt verwacht Pernod een geleidelijke verbetering van de omzet.