Unilever ziet markten verder verslechteren

Unilever heeft de marktomstandigheden in het derde kwartaal verder zien verslechteren. In opkomende markten bleef de groei daarbij zwak, terwijl de vraag in China sterk afnam. 

Dat meldde het moederbedrijf van merken als Knorr, Axe, Lipton en Dove donderdag.

Unilever zag de omzet vorig kwartaal met 2 procent dalen tot 12,2 miljard euro. Die afname kwam naast de zwakkere markten door negatieve wisselkoerseffecten. Gecorrigeerd voor valuta-effecten was er sprake van een onderliggende groei van 2,1 procent; dat is de kleinste toename van de afgelopen 5 jaar.

Unilever verkocht vorig kwartaal net iets meer artikelen dan in het derde kwartaal van 2013, tegen bijna 2 procent hogere prijzen. De verkoop van voedingsmiddelen nam met bijna 1 procent af, vooral door de slechte markt voor margarine. Door de slechte Europese zomer viel verder de ijsverkoop tegen.

Tempo

De verkoop van verzorgingsmiddelen als zeep, shampoo en deodorant nam nog wel toe, maar in een minder sterk tempo dan voorheen. De vertraging kwam hier vooral door de moeilijke omstandigheden in China.

Hoewel de vertraging in de opkomende markten opvalt, blijft de Europese markt voorlopig het slechtst. Daar zag Unilever de vergelijkbare omzet met ruim 4 procent afnemen, door een combinatie van dalende verkopen en lagere prijzen.

In Azië stegen de opbrengsten met 3 procent, terwijl de Amerikaanse markten bijna 7 procent meer opbrachten dan een jaar eerder.

Topman Paul Polman zei dat Unilever het vorig kwartaal opnieuw beter deed dan zijn concurrenten. Hij handhaafde de verwachting van een winstgevende groei in 2014. Een verbetering van de marktomstandigheden zit er volgens Unilever dit jaar echter niet meer in.

Verwachtingen

Unilever heeft vorig kwartaal niet aan de verwachtingen voldaan en heeft de komende maanden weinig ruimte voor verbetering. Dat stelden analisten van Rabobank donderdag.

De onderliggende omzetgroei van 2,1 procent was kleiner dan verwacht. Rabo rekende hier op 3,7 procent. De marginale volumegroei van 0,3 procent kwam vooral door de afbouw van voorraden in China, maar ook door slechte ijsverkopen en tegenvallende prestaties van 'spreads' in Europa. Op de Amerikaanse markten verliepen de zaken wel voorspoedig.

Deflatie weegt in de ontwikkelde markten zwaar op de prestaties van Unilever. Rabo verwacht niet dat het concern de prijzen in de komende kwartalen zal weten te verhogen. In combinatie met een beperkte volumegroei blijft de ruimte voor verbetering volgens de bank daarom het komende halfjaar beperkt.

Rabo hanteert een hold-advies voor het aandeel Unilever.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Cryptomunten

Cryptomunten
Handleiding: Zo beleg je in bitcoins en andere virtuele munten.

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?

NUwerk

NUlokaal adverteren

Tip de redactie