De piloten van Air France staan achter de plannen die het luchtvaartbedrijf heeft voor Transavia in Frankrijk.

Dat maakt de zustermaatschappij van KLM donderdag bekend.

Air France en pilotenvakbond SNPL zullen de plannen vrijdag presenteren. Het luchtvaartconcern gaf al wel de belangrijkste punten aan.

Zo wordt de vloot van Transavia, die nu uit 14 toestellen bestaat, vanaf de zomer van 2015 uitgebreid met Boeing 737's. Piloten van Air France die worden ingezet bij Transavia krijgen twee arbeidscontracten.

Arbeidsvoorwaarden

Wat betreft arbeidsvoorwaarden is afgesproken dat Air France-piloten die deels bij Transavia worden ingezet alleen voor die uren de lagere Transavia-lonen betaald krijgen. Dat moet ervoor zorgen dat Transavia 'competitief kan werken'.

De piloten die alleen voor Transavia vliegen, houden hun lagere lonen. Wel komt er één promotiesysteem, dat de carrièremogelijkheden van de piloten van zowel Transavia als Air France in goede banen moet leiden. Dit was volgens Air France belangrijk voor de pilotenvakbonden. Die hebben ook bedongen dat alle toekomstige wijzigingen in de arbeidsvoorwaarden goedkeuring moeten krijgen van de SPNL-sectie voor Air France en voor Transavia.

Oplossing

Volgens Air France is het nu gesloten principeakkoord 'een evenwichtige oplossing' en zorgt het ervoor dat Transavia France snel kan groeien. Volgens de Franse luchtvaartmaatschappij is dat in het belang van klanten en werknemers.

Air France werkte eerder samen met zusterbedrijf KLM aan de ontwikkeling van Transavia Europe. Die plannen gingen van tafel na een twee weken durende staking van Franse piloten. De acties hebben Air France-KLM 320 tot 350 miljoen euro gekost.