Kabelbedrijf Ziggo heeft zijn omzet in het derde kwartaal met 2,9 procent zien groeien ten opzichte van het vorige jaar.

Die groei, naar een omzet van 403 miljoen euro, wijt het bedrijf aan de mobiele tak Ziggo Mobile, die eind 2013 werd gelanceerd. 

Uit de kwartaalcijfers van Ziggo (pdf) blijkt dat de sim-only-provider in het derde kwartaal 32.000 nieuwe klanten aantrok, waardoor het totaal op 116.000 komt te liggen.

Het aantal klanten dat tv kijkt bij Ziggo blijft afnemen, met 18.000 ten opzichte van een kwartaal eerder. Wel groeide het aantal internetklanten met 20.000.

Winst

De gemiddelde consument met een vast Ziggo-abonnement betaalt 44,61 euro per maand, 6 procent meer dan een jaar geleden.

De brutowinst van Ziggo steeg met 3,4 procent naar 228 miljoen euro. Door eenmalige kosten en afschrijvingen bleef onder de streep echter nog maar een nettowinst van 2,7 miljoen euro over. Vorig jaar werd nog 86,5 miljoen euro winst gemaakt.

Ziggo wordt overgenomen door Liberty Global, het moederbedrijf van concurrent UPC. De fusie is onder voorwaarden goedgekeurd door de Europese Commissie. De betaalzender Film1, nu nog eigendom van Liberty Global, moet wel eerst worden afgestoten.

Banen

De voorgenomen fusie zal het schrappen van zo'n 900 functies tot gevolg hebben, meldt NRC Q donderdag op basis van ingewijden.

Dat aantal is hoger dan de 500 tot 600 banen waar de vakbonden aanvankelijk rekening mee hielden. Bij de twee ondernemingen zijn ruim 4350 mensen in dienst.