Het Britse modehuis Burberry, bekend van de tamelijk prijzige duffelcoats, is de afgelopen zes maanden succesvol geweest met webwinkelverkoop. 

Daardoor slaagde de onderneming erin de tanende vraag van Chinese en Russische consumenten enigszins op te vangen.

Burberry behaalde de afgelopen 6 maanden tot en met september een omzet van 748 miljoen Britse pond (circa 945 miljoen euro).

Dat is 8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat resultaat was conform de gemiddelde verwachting van door het Amerikaanse persbureau Bloomberg geraadpleegde analisten.

Chinezen en Russen

Het modehuis kampte de afgelopen periode met een teruglopende vraag van Chinese toeristen in Hongkong en van Russen in Europa. Niet omdat die hun belangstelling voor Burberry's spullen hebben verloren, maar omdat Hongkong door de pro-democratische protesten minder toeristen trok.

Ook speelde mee dat de lust van Russen om naar Europa te reizen is verminderd, door de westerse sancties tegen hun land rond wegens de Russische agressie tegen Oekraïne.

Ondanks deze ontwikkelingen slaagde het Britse concern erin toch de omzet op peil te houden, dankzij de online activiteiten. Burberry presteerde daarmee beter dan zijn concurrenten, terwijl het bedrijf ook nog last heeft van de sterke Britse pond. Het concern liet dinsdag weten voor de komende periode rekening te houden met moeilijkere omstandigheden.